رابطه بین تحصیلات و ازدواج دختران در ایران در دوره 1395-1385: تحلیل ثانویه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
چکیده
در چند دهه گذشته، سطح تحصیلات دختران در ایران به طور قابل توجهی افزایش یافته است؛ به طوری که امروزه بیش از 60 درصد دانشجویان را دختران تشکیل می دهند. هدف این مقاله، بررسی اثر سطح تحصیلات بر احتمال ازدواج دختران ایرانی 25 تا 40 ساله می باشد. روش تحقیق، تحلیل ثانویه داده های خام دو درصد سرشماری کل کشور سال های 1385، 1390 و 1395 است. یافته های پژوهش نشان داد که اثرات نهادی و حضور در مراکز آموزشی تأثیر محسوسی در کاهش احتمال ازدواج دختران دارد. همچنین، یک رابطه غیر خطی بین سطح تحصیلات و احتمال ازدواج وجود دارد. در سطوح تحصیلی متوسط و دیپلم در مقایسه با سطوح تحصیلی پایین و دانشگاهی، احتمال ازدواج دختران بیشتر است. این یافته تأییدی بر نظریه برودرل و دیکمن است که بیان می کند تحصیلات در سطح متوسط، اثر مثبت و در سطوح پایین و بالا اثر منفی بر احتمال ازدواج زنان دارد. نتایج حاکی از آن است که اتخاذ و اجرای سیاست ها و برنامه های خانواده محور به ویژه در دانشگاه ها می تواند در افزایش اثرات نهادی و سرمایه ای تحصیلات بر احتمال ازدواج اثرگذار باشد.The relationship between education and marriage of girls in Iran in the period 2006-2017: Secondary analysis
In the last few decades, the level of education of Iranian girls has increased significantly. Today, more than 60% of students are girls. The study is to investigate the relationship between education level and marriage possibility of Iranian 25- 40 year old girls. The research method was secondary analysis of the crude data of 2% of the censuses at 2006, 2011 and 2016 years.
The results showed that institutional effects and attendance at educational centers were of a significant effect on decreasing the possibility of girls' marriage. Also, there was a non-linear relationship between education level and possibility in marriage. This result is a confirmation of Broderl and Dickman's theory that discuss education is of a positive effect on intermediate level and a negative effect on low and high levels on women's marriage possibility. The results indicated that the adoption and implementation of family-oriented policies and programs, especially in universities can reduce the institutional effects and human capital effect of education on decreasing the possibility of girls' marriage