تحلیل تماتیک بازنمایی ابعاد هویت قومی در میان تماشاگران فوتبال (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
چکیده
امروزه عرصه پرهیجان تماشای مسابقات فوتبال در جامعه ای چندقومی همچون ایران، به عرصه نمایش و ابراز هویت های قومی تبدیل شده است. بر همین اساس تحقیق حاضر با هدف بازنمایی ابعاد هویت قومی در میان تماشاگران فوتبال، به روش تحلیل تماتیک انجام گرفته است. جامعه مورد مطالعه شامل هواداران سه تیم نساجی مازندران، فولاد خوزستان و تراکتور تبریز، از سه قومیت مازنی، ترک و عرب بوده است. روش نمونه گیری، هدفمند بود که تعداد 28 مصاحبه عمیق تا رسیدن به مرحله اشباع نظری انجام گرفت- 17 مصاحبه با استفاده از نرم افزار Nvivo8 کدگذاری و تحلیل شدند. یافته های حاصل از کدگذاری سه مرحله ای داده های کیفی نشان داد که تماشاگران حین تماشای بازی در ورزشگاه ها، هویت قومی خود را از طریق دو مؤلفه بازنمایی می کنند که هر یک از این مؤلفه ها خود دارای ابعادی هستند. این دو مؤلفه عبارت اند از: 1)تعلق قومی با واسطه ذهنی (فرهنگ، تاریخ، نژادپرستی، مذهب و اوصاف نمادین) ؛ 2)تعلق قومی با واسطه عینی(سرزمین، موسیقی، الگوی تغذیه، اسطوره ها و مفاخر، نرخ جمعیت، پوشش نمادین، زبان و نژاد). بنابراین می توان گفت عرصه تماشای مسابقات فوتبال دارای پتانسیل بازنمایی هویت قومی برای تماشاگران است که این امر اتخاذ سیاست های راهبردی را در راستای تقویت هویت ملی به منظور کاهش تنش ها، با عنایت به تفاوت های مبتنی بر هویت قومی می طلبد.Thematic Analysis of the Representation of the Dimensions of Ethnic Identity among Football Spectators
Today, the exciting arena of watching football matches in multi-ethnic communities such as Iran has become an arena for showing and expressing ethnic identities. Accordingly, the study is to represent the dimensions of ethnic identity among football spectators by thematic analysis. The population included fans of three textile teams: Mazandaran, Khuzestan Steel and Tabriz Tractor, from three ethnic groups: Mazani, Turk and Arab. The sampling method was purposive that 28 in-depth interviews were conducted until reaching the theoretical saturation stage, 17 of which were coded and analyzed using Nvivo8 software.
The findings from the three-stage coding of qualitative data showed that spectators while watching the game in sports stadiums represent their ethnic identity through two components, each of which has its own dimensions.These two components are: 1) ethnicity through mental mediation (culture, history, racism, religion, symbolic attributes) and 2) ethnicity through objective mediation (land, music, diet, myths and celebrities, population rate, Symbolic cover, language, race).
Therefore, it can be said that watching football matches has the potential to represent ethnic identity for spectators, which leads to the adoption of strategic policies to strengthen national identity in order to reduce tensions, taking into account differences based on ethnic identity.