تاثیر ترس از سرقت اینترنتی هویت مشتری بر قصد خرید آنلاین محصولات ورزشی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ترس از سرقت اینترنتی هویت مشتری بر قصد خرید آنلاین محصولات ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مشتریان فروشگاه های ورزشی آنلاین تشکیل می دادند. به منظور برآورد حجم نمونه از نرم افزار تعیین حجم نمونه اس.پی.اس.اس. سمپل پاور استفاده شد و بر همین مبنا حجم نمونه به تعداد 330 نفر برآورد گردید. این پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری می باشد. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه مربوط به اطلاعات شخصی، پرسشنامه 12 سوالی «ترس از سرقت اینترنتی» هویت هیل و همکاران (2015) و پرسشنامه 10 سوالی «قصد خرید آنلاین» لی و همکاران (2015) استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از اساتید صاحب نظر و روایی سازه آن به وسیله تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری تأیید گردید. همچنین پایایی پرسشنامه ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 82/0 و 85/0 گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس.، اس.پی.اس.اس. سمپل پاور و آموس استفاده گردید. یافته ها بیانگر آن بود که با افزایش ترس از سرقت اینترنتی هویت، قصد خرید آنلاین با شدتی قوی کاهش می یابد. به طور کلی می توان گفت که مشتریان امروزه نه تنها انتظار خدمات مناسب و با ارزش را دارند، بلکه خواستار صداقت و نیکخواهی نیز هستند. بنابراین با فراهم شدن بهینه چنین متغیرهایی است که احتمالاً قصد خرید آنلاین مشتریان به طور مثبت ترغیب می شود. بر اساس نتایج پژوهش پیشنهاد می گردد هر شش ماه یکبار مدیران وب سایت های خود را به روز رسانی کنند تا میزان امنیت بالا رود.Effect of Fear of Online Theft of Customer Identity on the Intention to Buy Sports Products Online
The study is to investigate the effect of fear of online theft of customer identity on the intention to buy sports products online. The statistical population consisted of all customers of online sports stores. In order to estimate the sample size, SPSS Sample Power determination software and Sample power were used. So, the sample size was estimated about 330 people. This research is descriptive and of the type of correlation studies based on structural equation modeling. To collect the data, three questionnaires related to personal information, a 12-item questionnaire on “fear of online identity theft” of Hill et al. (2015) and a 10-item online “shopping intention” questionnaire (2015) were used. The face and content validity of the research instrument was confirmed by a group of experts and its construct validity was confirmed by confirmatory factor analysis based on structural equation model. The reliability of the questionnaires was also reported using Cronbach's alpha coefficient equal to 0/82 and 0/85, respectively. To analyze the data, SPSS software, SPSS Sample Power and Amos samples were used.
The results showed that as the fear of online identity theft increased, so did the intention to shop online. In general, it can be said that customers today not only expect appropriate and valuable services, but also demand honesty and benevolence. Therefore, with the optimal provision of such variables, it is likely that customers' intention to buy online will be positively encouraged. Based on the results, it is recommended that webmasters update their websites every six months to increase security.