آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

هدف این مطالعه، تدوین مدل بوم کسب و کار مسکات باشگاه های ورزشی بود. از این رو، با استفاده از روش کیفی و تشکیل گروه متمرکز به بررسی عمیق موضوع تحقیق پرداخته شد. افراد آگاه به موضوع پژوهش در حیطه نظری و عملی به عنوان جامعه آماری تحقیق در نظر گرفته شدند. نمونه آماری تحقیق برای تشکیل گروه متمرکز شامل اعضای کارگروه طراحی نماد ورزش ایران بودند که از دو سازمان علمی (پژوهشگاه علوم ورزشی) و اجرایی (وزارت ورزش و جوانان) بر اساس سابقه علمی و اجرایی مرتبط و به صورت نمونه گیری هدفمند قضاوتی به تعداد 7 نفر انتخاب شدند. به منظور تدوین مدل بوم کسب و کار 3 جلسه گروه متمرکز برگزار گردید و اطلاعات جمع آوری شده بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی خلاصه و طبقه بندی گردید. در نهایت بخش های مدل بوم کسب و کار استروالدر بدین ترتیب تکمیل گردید: در بخش ارزش پیشنهادی 7 مفهوم، در بخش مشتری 15 مفهوم (مشتری هدف 4 مفهوم ، کانال ارتباطی 5 مفهوم و نوع رابطه 6 مفهوم)، در بخش مدیریت زیرساخت 13 مفهوم (منابع کلیدی 6 مفهوم، فعالیت کلیدی 2 مفهوم، شرکای کلیدی 5 مفهوم) و در بخش جنبه مالی 9 مفهوم (مدل درآمدی 6 مفهوم و ساختار هزینه 3 مفهوم) شناسایی گردید.بدین ترتیب، مدیران باشگاه های ورزشی می توانند بر اساس نتایج این تحقیق شیوه های درآمدزایی از مسکات، بخش های هزینه بر آن، مشتریان بالقوه و ارزش های قابل مسکات ها را شناسایی نمایند. همچنین، با درک کانال های ارتباطی مسکات و نوع رابطه آن با هواداران نیز می توانند به درگیر کردن هر چه بیشتر باشگاه با هواداران خود کمک کنند.

A Canvas Business Model for Sport Club’s Mascot Based on Osterwalder Model

The study is to develop a canvas business model for sport club’s mascot. For this purpose and to get deep analysis, qualitative method of focus group was used.  In this regard, experts who were aware of the subject elected as statistic group. Statistic sample was included of 7 experts from Iran's mascot workgroup in Ministry of Sport and Youth which was included faculty members from sport sciences research institute of Iran and sport managers in Ministry of Sport and Youth. To develop business model canvas, 3 sessions were hold and results gotten as follow: 7 concepts were found in value proposition part. In costumer part 15 concepts (6 concepts in customer segment, 5 concepts in distribution channel, and 6 concepts in customer relationship) were found. 13 concepts were found in infrastructure management part (5 concepts in key resources, 2 concepts in key activities and 5 concepts in key partners). At last, 8 concepts were found in finance aspect (6 concepts in revenue stream, 3 concepts in cost structure).  Sport club mangers can use the research results to identify the found rising, cost parts, potential customers and costumer values of mascot. Also, understanding the communication channels and the sort of the relation can help the club to engage its fans.

تبلیغات