آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

هدف از این تحقیق، تدوین مدل کیفی توسعه ورزش برای همه در ایران به روش گرندد تئوری بود. این تحقیق در زمره تحقیقات کاربردی بود و گردآوری اطلاعات به روش آمیخته (کیفی و کمی) انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی (60 نفر)، روسای فدراسیون ها (52 نفر)، مدیران کل ورزش و جوانان استان ها (31 نفر) و کارشناسان عالی وزارت ورزش و جوانان (200 نفر) تشکیل می دادند (343=N). در بخش کیفی از دو روش نمونه گیری نظری و گلوله برفی استفاده شد و در بخش کمی، نمونه گیری به صورت غیرتصادفی طبقه ای انجام گرفت. ابزار تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده ها (گرندد تئوری) و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار استنباطی، ابتدا در قسمت تطبیقی تحقیق از روش تحلیل محتوای کیفی بر اساس پروتکل گریتون و جونس (2004) و سپس در بخش کمی آن از آزمون تی تک نمونه ای با کمک نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 استفاده شد. در نهایت، نیز بر اساس یافته های حاصل از سوالات تحقیق و با تکیه بر نظریه پردازی بنیادی، مدل کیفی توسعه ورزش همگانی در ایران تدوین و ترسیم شد. در مدل به دست آمده مشخص شده است که برای توسعه ورزش همگانی کشور، مجموعه ای از شرایط علی مورد نیاز است که از آن به عنوان «تقویت محیط حقوقی و قانونی ورزش همگانی» یاد می گردد. به دنبال  ایجاد این شرایط علی، باید راهبردهایی با هدف برنامه ریزی و نظارت ملی در ورزش پایه، ورزش بانوان و ورزش اقشار مختلف جامعه تدوین شود که که مجموعه ای از عوامل زمینه ای و مداخله گر بر آنها تاثیر گذارند و آنها را مورد تغییر و اصلاح قرار دهند. بدین ترتیب، انتظار می رود که سطح کارایی و بهره وری ورزش برای همه ارتقا یابد و متعاقب آن، رشد همه جانبه در کشور اتفاق افتاد.

Qualitative Sports Development Model for All in Iran by Grounded Theory

The study is to develop a qualitative sports development model for all in Iran using Grounded Theory. According to the purpose, the present research was applied to all types of research in terms of purpose and in terms of data collection method, the method was mixed (qualitative and quantitative). The statistical population was consisted of all professors and sports management specialists (60), heads of federations (52), sport and youth managers of provinces (31) and experts of the Ministry of Sports and Youth (200) persons (N = 343). In the qualitative section, two methods of theoretical sampling and snowball were used, and in a quantitative sampling section, a non-randomized stratified sampling was used. The research tool in the qualitative section includes interviews using the theory of data from the theory (grounded theory) and in the quantitative part of the research, a researcher-made questionnaire was used. In order to analyze the data in the inferential statistics section, first in the comparative part of the study, the method of content analysis was used based on the Grithon and Gonz (2004) protocol and then in a small section one-sample t-test with SPSS version 23 software used. Finally, based on the findings of the research questions and relying on fundamental theorizing, the quality model of general sport development in Iran was drafted. In the model, it has been determined that a series of causal conditions are needed to promote the development of public sport, which is seen as strengthening the legal and legal environment for public sport. However, by creating these causal conditions, strategies must be developed to allow for national planning and monitoring in basic sports, women's sports and sports of different classes of society, where a number of underlying and intervening factors can address, affect and modify these strategies. However, after formulating strategies and national monitoring of their correct implementation, one could hope for the development of public sport in the country and ultimately, its consequences including improving the physical, psychological and social health of the community. Since the staff of the organization and various departments of the country ae of a key role in the country's comprehensive development, it is expected that the efficiency of this stratum will be promoted and consequently, a comprehensive development will occur in the country.

تبلیغات