چکیده

زمینه و هدف : کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری به علت انعطاف پذیری و قابلیت هایی که در نحوه ارائه خدمات دارند، نقش مهم و ارزشمندی را در صنعت گردشگری ایفا می کنند؛ که نه تنها برای پایداری مقاصد گردشگری مفید هستند، بلکه فرصت هایی را برای زیربخش های محلی در این صنعت فراهم می کنند. بنابراین شناخت جنبه ها و عواملی که می تواند بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری تأثیرگذار باشد، حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با بررسی تأثیر رسانه های اجتماعی و ادراک خلاقیت از خود بر گرایش کارآفرینانه در پی تبیین عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری می باشد. روش شناسی : تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر ماهیت و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق کارآفرینان و صاحبین کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری در استان مازندران می باشد. با توجه به فرمول کوکران حداقل حجم نمونه 217 نفر محاسبه شد؛ بدین ترتیب همین تعداد پرسش نامه، کامل جمع آوری گردید و جهت تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. ابزار پژوهش حاضر، پرسش نامه می باشد و به صورت الکترونیکی و به روش نمونه گیری گلوله برفی در اختیار اعضای نمونه قرار داده شد تا به پرسش ها پاسخ دهند. یافته ها : یافته های نشان می دهد اینستاگرام محبوب ترین ابزار رسانه های اجتماعی است که کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری برای افزایش آگاهی نسبت به چگونگی ارائه خدمات درکسب و کار خود، دریافت اطلاعات و همچنین دست یابی به مشتریان از آن استفاده می کنند. تأثیر تمامی متغیرها بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری به میزان قابل قبولی مورد تأیید واقع شد. نتیجه گیری و پیشنهادها : با توجه به اهمیت و پتانسیل رسانه های اجتماعی در جنبه های مختلف کسب و کار پیشنهاد می شود از این ابزارها بیش از پیش استفاده کنند و با توجه به سلایق مختلف کاربران در انتخاب و استفاده از ابزارهای مختلف رسانه های اجتماعی، کسب و کارهای کوچک و متوسط خود را محدود به یک ابزار نکنند و در تمامی اَپ ها فعالیت داشته باشند. الگوریتم های جدید فعالیت در رسانه های اجتماعی که محتواهای ارزشمند را در مقابل دید کاربران قرار می دهند بیاموزند و به شیوه ای خلاقانه در کسب و کاری خود مورد استفاده قرار دهند. نوآوری و اصالت : با توجه به اهمیت عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری و همچنین تأثیر رسانه های اجتماعی در نحوه فعالیت کسب وکارها، تحقیقات کمی در این زمینه و از نگاه فعالین و صاحبان این نوع مشاغل صورت گرفته است. لذا نتایج پژوهش حاضر از جنبه کاربردی می تواند برای کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری مفید واقع شود.

The Impact of social media and Self-perceived Creativity on Entrepreneurial Orientation and Performance of Small and Medium Tourism Businesses

Context and Purpose : Small and medium-sized tourism businesses play an important and valuable role in the tourism industry due to their flexibility and capabilities in the way they provide services, which are not only useful for the sustainability of tourism destinations but also provide opportunities for local sub-sectors in this industry. Therefore, it is important to know the aspects and factors that can affect the performance of small and medium tourism businesses. The current research aims to explain the performance of small and medium tourism businesses by examining the impact of social media and the perception of creativity on entrepreneurial tendency. Design/methodology/approach : The current research is applied in terms of purpose and descriptive in nature. The statistical population of this research is entrepreneurs and owners of small and medium tourism businesses in Mazandaran province. According to Cochran's formula, the minimum sample size was calculated to be 217 people. The research tool was a questionnaire that was provided to the sample members electronically, using the snowball sampling method to answer the questions. In this way, the same number of complete questionnaires were collected and used for analysis. Findings : The findings show that Instagram is the most popular social media tool used by small and medium-sized tourism businesses to increase awareness of how to provide services in their business, receive information, and reach customers. The impact of all variables on the performance of small and medium tourism businesses was confirmed to an acceptable level. Conclusion : Considering the importance and potential of social media in various aspects of business, it is suggested that businesses use these tools more. Moreover, considering the different tastes of users in choosing and using different social media tools, small and medium businesses should limit themselves to not using tools and being active in all apps. These businesses should learn new social media activity algorithms that put valuable content in front of users and use it in their business creatively. Originality/value : Despite the importance of small and medium-sized tourism businesses’ performance and the impact of social media on their operations, little research has been done in this field from the perspective of the activists and owners of this type of business. Therefore, the current research results can be useful for small and medium-sized tourism businesses from a practical point of view.

تبلیغات