چکیده

در پژوهش حاضر رابطه جهت گیری مذهبی و روش های مقابله با استرس مادران با پذیرش کودکان کم توان ذهنی در مرکز آموزشی کم توان ذهنی شهید جواد شکفته ناحیه 5 مشهد مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش مادران دانش آموزان کم توان ذهنی این مرکز، در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه این پژوهش 72 نفر است که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهشی در این تحقیق پرسشنامه استاندارد است. برای تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و روش تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج یافته ها نشان داد، که ارتباط معنی داری بین جهت گیری مذهبی و پذیرش والدینی وجود ندارد و از بین سه سبک مقابله ای (مسئله مدار، هیجان مدار، اجتنابی)، تنها سبک مسئله مدار ارتباط معنی داری با پذیرش والدینی دارد. در تبیین نتایج پژوهش خانواده کودکان کم توان ذهنی بیشترین سهم را در توان بخشی کودک معلول دارد و چنانچه در جریان مشکلات اقتصادی و ارتباطی به وجود آمده به خاطر وجود کودک معلول، از توانایی ها و ظرفیت های روانی مطلوب بهره مند نباشد، نمی تواند در روند توان بخشی کودک خود مؤثر واقع شود. بنابراین والدینی که از نظر حل مسئله تواناتر هستند، پذیرش بهتری را نسبت به کودک معلول خود دارند و باید به این امر مهم در والدین توجه کرد. یکی از مهم ترین این ظرفیت ها، سبک مقابله ای مسئله مدار است که در پذیرش کودکان کم توان مؤثر است.

Religious orientation, coping styles with stress in mothers, and acceptance of children with intellectual disabilities

The present study examined the relationship between religious orientation and stress coping methods of mothers with the acceptance of children with intellectual disabilities at the Shahid Javad Shakefteh Educational Center in Zone 5 of Mashhad. The statistical population of this research consisted of the mothers of students with intellectual disabilities at this center during the academic year 2022-2023. The sample included 72 individuals selected through convenience sampling. The research tool was a standardized questionnaire. Data analysis was conducted using Pearson correlation and regression analysis methods. The results indicated no significant relationship between religious orientation and parental acceptance, and among the three coping styles (problem-focused, emotion-focused, avoidant), only the problem-focused style showed a significant correlation with parental acceptance. The study highlighted that families of children with intellectual disabilities play a significant role in the rehabilitation of the disabled child. If they do not benefit from optimal psychological capacities during economic and relational difficulties arising from having a disabled child, they will not be able to effectively contribute to the rehabilitation process. Therefore, parents who are more capable in problem-solving show better acceptance of their disabled child, and this important aspect should be addressed among parents. One of the most significant capacities is the problem-focused coping style, which is effective in accepting children with disabilities.

تبلیغات