مفهوم شناسی تعارض بین فردی در منابع اسلامی: مطالعه ای کیفی (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
در حالی که بُعد اجتماعی انسان وابسته به روابط بین فردی اوست، اما سطوح بالای تعارض بین فردی، منجر به کاهش تعهد، افزایش مشکلات ارتباطی، کاهش رضایت شغلی و افزایش استرس می شود. درک صحیح از مفاهیم عمیق به کاربرده شده در منابع اسلامی مستلزم شناخت واژگان است. این پژوهش با هدف مفهوم شناسی «تعارض بین فردی» در منابع اسلامی (قرآن و حدیث) انجام شده است. بدین منظور برای یافتن مفاهیم متناظر، از روش کیفی تحلیل محتوا و برای تبیین ساختار مفهومی از روش معناشناسی زبانی و در بخش بررسی میزان مطابقت این مفاهیم، از روش «روایی محتوایی» استفاده شده است. بدین منظور، به واسطه جملات توصیفی تبیینی مرتبط با موضوع در کتب لغت، اصطلاح شناسی و متون اسلامی جست و جو کردیم. در بخش اول، با تشکیل حوزه معنایی تعارض در روابط بین فردی سی مفهوم شناسایی شد و از این مفاهیم، 23 مفهوم در بررسی روایی تأیید شد که هفت مفهومِ «رقابت»، «تفرقه»، «معارضه»، «ستیز»، «انتقاد»، «تنش» و «کشمکش» حذف شدند. یافته های پژوهش نشان می دهد مفاهیم مشیر به تعارض در روابط بین فردی در سه بخش مفاهیم حوزه شناختی، یعنی «منافسه»، «تضارب آرا»، «تفرقه»، «شقاق»، «اختلاف»، و مفاهیم حوزه عاطفی، یعنی «تنافر»، «نشوز»، «تفرقه»، «صراع»، و مفاهیم حوزه رفتاری تعارض کلامی، یعنی «مجادله»، «مشاجره»، «مراء»، «تناقض»، «خصومت»، «محاجه»، و غیرکلامی یعنی «مقاتله»، «تضارب»، «معارکه»، «معارضه»، «تضاد»، «عداوه»، «تنازع»، «اعراض» ترسیم پذیر است.Conceptualizing Interpersonal Conflict in Islamic Sources: A Qualitative Study
While human social well-being relies on interpersonal relationships, high levels of interpersonal conflict lead to reduced commitment, increased communication problems, decreased job satisfaction, and increased stress. A proper understanding of the deep concepts applied in Islamic sources necessitates familiarity with terminologies. This research aims to conceptually clarify interpersonal conflict in Islamic sources (Quran and Hadith). To achieve this, a qualitative content analysis method was employed along with linguistic semantics to elucidate the conceptual framework. In assessing the congruence of these concepts, a method of content validity was used. In the first section, by establishing the semantic field of conflict in interpersonal relationships, 30 concepts were identified, out of which 23 were validated through reliability assessment, while 7 concepts (including competition, division, opposition, dispute, criticism, tension, and conflict) were excluded. The findings indicate that concepts indicative of conflict in interpersonal relationships fall into three categories: cognitive concepts (including competition, disagreement of opinions, division, dissent, disagreement); emotional concepts (including aversion, animosity, division, conflict); and behavioral concepts (including verbal conflict, debate, quarrel, contradiction, enmity, debate, contention); and non-verbal concepts (including confrontation, clash, rivalry, opposition, conflict, hostility, contention, avoidance).