نقش نظم جویی هیجانی در پیش بینی میزان حالات روانشناختی مثبت و سرسختی روانشناختی دانشجویان
آرشیو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نظم جویی هیجانی در پیش بینی میزان حالات روانشناختی مثبت و سرسختی روانشناختی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اهواز در سال تحصیای 1402-1401 تشکیل دادند، روش نمونه گیری در این تحقیق براساس نمونه گیری با توجه به گستردگی جامعه نمونه گیری تصادفی در دسترس بود که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه تعداد 100 نفر انتخاب گردید. همچنین برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های نظم جویی هیجان گروس و جان (2003)، پرسشنامه حالات روانشناختی مثبت رجایی و همکاران (1390) و مقیاس سرسختی روانشناختی اهواز به کار برده شد. داده های پژوهش با استفاده از بسته آماری برای علوم اجتماعی نسخه 22 در سطح توصیفی و استنباطی تحلیل شده است. نتایج پژوهش حاکی از وجود نقش نظم جویی هیجان در پیش بینی میزان حالات روانشناختی مثبت و سرسختی روانشناختی دانشجویان بودو با توجه به یافته های پژوهش متغیر مستقل نظم جویی هیجان با متغیرهای وابسته میزان حالات روانشناختی و سرسختی روانشناختی در دانشجویان رابطه مثبت و معنی دار دارد.The Role of Emotional Regulation in Predicting Positive Psychological States and Psychological Toughness of Students
The purpose of this research was to investigate the role of emotional regulation in predicting the amount of positive psychological states and psychological toughness of students.The descriptive research method was a correlation type and the statistical population of the research was made up of all undergraduate students of Ahvaz Azad University in the academic year of 2022-2023 Also, to collect information, Gross and Jan's (2003) emotion regulation questionnaires, Rajaei et al.'s positive psychological states questionnaire (2010) and Ahvaz psychological toughness scale were used.The research data has been analyzed using statistical package for social sciences version 22 at the descriptive and inferential level. The results of the research indicated the role of emotion regulation in predicting the amount of positive psychological states and psychological toughness of students. And according to the findings of the research, the independent variable of emotion regulation has a positive and significant relationship with the dependent variables of psychological states and psychological toughness in students. . The sampling method in this research was based on random sampling according to the extent of the population. A sample size of 100 people was selected using Morgan's table.