چکیده

تصویر یکی از مهم ترین عناصر شعر است که می تواند جهان بینی، نگرش و موضع گیری کلی شاعر در برابر اشیاء و حوادث را نشان دهد. این عنصر در شعر آنقدر اهمیت دارد که بدون آن، عاطفه و اندیشه شکل نمی گیرند. تصویر در یک تقسیم بندی کلی ازلحاظ حقیقت و مجاز به دو دسته زبانی و مجازی تقسیم می شود. تصویر مجازی نیز خود ازنظر نوع نگرش شاعر به سطح و اعماق، قابل تقسیم بندی است. مقاله حاضر با روش تحلیلی-توصیفی به بررسی عنصر تصویر و تصویرپردازی در اشعار فرخی یزدی و معروف رصافی، از شاعران عصر مشروطه و نهضت می پردازد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که دو شاعر مذکور در اشعار خود از انواع تصاویر مجازی، زبانی، سطح و اعماق، استفاده کرده اند. آن ها همچنین برای خلق تصاویر مجازی از نماد و رمز، استعاره، تشبیه و تلمیحات اسطوره ای بهره برده اند. مضامین غالب در اشعار آن ها آزادی، وطن، پیشرفت، ظلم ستیزی و علم آموزی است که در تصاویری مانند سرو، کبوتر، خون دل، اُسد (شیران)، اللیل (شب) و الجنان (بهشت ها) تجسم یافته است. تصاویر اعماق در شعر فرخی بیشتر از رصافی است و دلیل آن این است که فرخی سعی داشته با استفاده از استعاره، تشبیه و کنایه از گزند حکومت در امان بماند. همچنین رصافی بیشتر بر مضامین اجتماعی و فرهنگی تمرکز داشته، درحالی که تمرکز فرخی یزدی اغلب بر مضامین اجتماعی فرهنگی است.

Illustration in Farrokhi Yazdi's poem and Maruf Rusafi and their connection to the poet’s direction

The image is one of the most important elements of poetry that can reflect the poet's worldview, and attitude toward objects and events. Image in poetry is so important that without it, emotion and thought are not formed. The image is divided into two categories: linguistic and virtual. The last one can be divided into superficial and deep, depending on the poet's attitude. Each artist uses methods to visualize and create a variety of images depending on their information storage. Poetry and poetic imagery have their own characteristics in the literature of each period. Poetry and poetic images acquired their own characteristics in the period of the constitution and the era of the movement due to the developments in the Iranian and Arab society, and the study of these poetic images can reveal the characteristics of the poetry of that period. The present article analyzes analytic-descriptive method in the poems of two poets of constitutional and movement era, namely Farrokhi Yazdi and Maruf Rusafi. The results of this study show that the two poets used virtual, linguistic, surface and deep images in their poems and they have used mythical symbols, metaphors, similes, and symbols to create virtual images. Also dominant in their poems is freedom, homeland, progress, cruelty, and education embodied in images such as cedar, pigeon, blood of the heart, al-Assad (lion), al-lail (night), and al-Janan (paradise.(

تبلیغات