آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

مطالعه حاضر به شناسایی عوامل مؤثر بر جذب و افزایش مدت زمان اقامت و ماندگاری گردشگران در شهر کاشان می پردازد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده است که گردشگران بازدید کننده از کاشان به آن پاسخ گفته اند. حجم نمونه با استفاده از نرم افزار سمپل پاور به تعداد 200 نفر محاسبه و به طور تصادفی در اختیار گردشگران قرار گرفت. تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت ازجمله تحقیقات توصیفی تحلیلی مبتنی بر مطالعات میدانی بوده است. این پژوهش برای اولین بار با رویکردی جامع و سیستماتیک در منطقه صورت گرفته است.. نتایج حاصل از آزمون تی بیانگر اثرگذاری جاذبه های تاریخی، فرهنگی - مذهبی، طبیعی، خرید و موقعیت و دسترسی بر جذب گردشگران در شهر کاشان است. اولویت بندی عوامل اثرگذار بر جذب گردشگران با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری صورت گرفته است. کسب بار عاملی 78/0 برای مؤلفه جاذبه های فرهنگی – مذهبی نشان می دهد این عامل، اثرگذارترین مؤلفه بر شکل گیری انگیزه سفر به کاشان بوده است. در ادامه، شناسایی عوامل اثرگذار بر افزایش مدت زمان ماندگاری و اقامت گردشگران با استفاده از تحلیل عاملی، عامل خدمات و تسهیلات گردشگری موجود در شهر کاشان از بین شش عامل شناسایی شده، تبیین کننده 46/15 درصد واریانس کل مجموعه مورد تحلیل بوده است. به عبارت دیگر، بهبود خدمات و تسهیلات در شهر کاشان قادر خواهد بود بیش از سایر عوامل منجر به افزایش مدت زمان حضور و اقامت گردشگران در شهر کاشان گردد.

Analyzing Ecological Propellants Effecting on Tourists’ Attraction and their Inhabitancy Duration, Case study: Kashan

This article deals with the identification of effective factors on attracting and increasing the length of stay and permanence of tourists in Kashan city. The research tool is a researcher-made questionnaire that was answered by tourists visiting Kashan. The sample size was calculated by using sample power software to 200 people and was randomly distributed among tourists in Kashan. The research in terms of purpose is applied and in term of nature it is one of the descriptive analytical researches based on field studies. This research has been done for the first time with a comprehensive and systematic approach in the region. The results of the T-test indicate that 5 components of historical, religious-cultural, natural, shopping, location and accessibility attractions are effective. Classifying the effective factors has been performed by structural equation modeling. The factor loading of 0.78 for components of religious-cultural attractions demonstrates that this factor is the most effective issue which motivates traveling to Kashan and it is more effective than other factors. Identifying effective factors in increasing tourists’ inhabitancy duration by factor analysis indicates tourists’ services and facility in Kashan, among the 6 identified factors, has 15.46% of the general variance of the analyzed collection. In other words, the improvement of services and facilities could be more effective in the rise of the tourists’ inhabitancy duration in Kashan.

تبلیغات