آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰

چکیده

تحقیق حاضر باهدف بازسازی فناوری ساخت سفال نقش کنده نوع آقکند به روش تجربی تحلیلی به بررسی سفال نقش کنده قرون میانی دوره اسلامی می پردازد. براساس مطالعات اسنادی -کتابخانه ای و تحلیلی بر مبنای مطالعه برروی نمونه های بدست آمده ازسفال معروف به نوع آقکند برای پاسخگویی به سؤالاتی ازجمله 1-فرآیند شکل گیری و تحولات سفال نقش کنده تا دوران اوج آن به چه صورت بوده است؟ 2-باتوجه به مطالعه نمونه هاودر رابطه بافرایند فنی سفال نقش کنده نوع آقکند چگونه می توان مراحل ساخت آن را احیا نمود؟ اقدام شده است. درهمین راستاتاریخچه و فنون سفال نقش کنده وتحولات آن درایران، مراحل ساخت سفال نقش کنده، با تأکید بر پانزده نمونه از سفال نوع آقکندصورت گرفته است. از آزمایش های تجربی جهت نمونه سازی و آزمون بدنه ی سفال و لعاب، براساس مشاهدات مجموعه سفال های آقکندوهمچنین تحلیل مطالعات در رابطه باروش ساخت و لعاب مصرفی استفاده شده است. در بخش بازسازی، مرحله ی ساخت مجدد بدنه، گلابه و لعاب ها مورد آزمایش و تحلیل قرارگرفته است. نتایج نشان دادبادر نظر گرفتن مواردی از قبیل هماهنگی بدنه رسی، هماهنگی گلابه سفید با لعاب رنگی و هماهنگی لعاب رنگی با پوشش لعاب شفاف بر بدنه وکنترل فرمول و مقادیرمواد، می توان لعاب موردنظر را بازسازی نمود.

Experimental reconstruction of Sgraffito Pottery Known as Aqkand Type

This research has been done, with the purpose of reconstructing the glaze manufacturing technology based on historical formulas with an emphasis on the carved pottery of the middle ages of the Islamic period and based on the experimental- technical method. The main questions are: 1) What was the process of development and formation of sgraffito pottery until its peak? 2)According to the available information regarding the technical operation of sgraffito pottery, how can it be revived? In this article, the history and techniques of sgraffito pottery and its developments in Iran, as well as the stages of making scratched pottery, with an emphasis on the Aqhkand type pottery, are discussed and based on this, by designing experimental-technical tests, prototyping, and testing the body of pottery and glaze has been carried out, based on observations and visual study Aqhkand pottery collection. The results showed that by considering some factors such as: coordination of the appropriate clay body, the coordination of white slip with the colored glaze, the coordination of the colored glaze with the transparent glaze coating on the body of pottery controlling the formula and amounts of the materials, the desired glaze can be restored and revived.

تبلیغات