چکیده

حوزه فناوری نسبت به سایر صنایع از دید سرمایه گذاری توسعه پیدا کرده است. بهره گیری از استراتژی های نوآوری پایدار موجب کسب مزیت رقابتی شده و عملکرد تجاری پایدار را بهبود بخشیده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر نوآوری های محیط زیستی بر عملکرد تجاری پایدار با نقش تعدیلگر آشفتگی بازار بوده است. این پژوهش از دید هدف کاربردی و از دید روش اجرا، پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه مدیران، معاونان و کارمندان شرکت کورک در اربیل عراق به تعداد 1600 نفر بوده است؛ بر اساس جدول مورگان، 310 نمونه به روش غیر تصادفی در دسترس در نظر گرفته شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد چنگ و همکاران (2020) بوده است. جهت سنجش روایی صوری از نظر خبرگان و روایی همگرا و واگرا و تحلیل عاملی استفاده شده است. پایایی با به کارگیری آلفا کرونباخ و پایایی مرکب بررسی شد. مقدار آلفا کرونباخ کل پرسشنامه 941/0 برآورد گردید که در محدوده قابل پذیرش قرار دارد. تحلیل داده ها با روش مدل یابی معادلات ساختاری و با نرم افزار PLS .3 انجام شده است. نتایج نشان داد بهبود در نوآوری فرآیند، نوآوری محصول و نوآوری سازمانی محیط زیستی توانسته است عملکرد تجاری پایدار شرکت کورک را افزایش دهد. به علاوه هرچه آشفتگی در بازار بیشتر باشد، تأثیر نوآوری محصول و نوآوری سازمانی محیط زیستی بر عملکرد تجاری پایدار شرکت کورک افزایش بیشتری خواهد یافت.

The impact of environmental innovations on sustainable business performance, by the moderating role of market turbulence (case of: Korek Company in Erbil, Iraq)

The field of technology has developed compared to other industries in terms of investment. The use of sustainable innovation strategies has resulted in competitive advantage and improved sustainable business performance (Cheng et al., 2020). The purpose of this research was to investigate the impact of environmental innovations on sustainable business performance with the role of moderating market turbulence. This research is a survey in terms of practical purpose and implementation method. The statistical population of this research is all the managers, deputies and employees of Cork Company in Erbil, Iraq, whose number was 1600 people; According to Morgan's table, 310 samples were considered available by non-random sampling method. The data collection tool was the standard questionnaire of Cheng et al. (2020). In order to measure face validity according to experts, convergent and divergent validity and factor analysis have been used. Cronbach's alpha and composite reliability were used to measure reliability. Its total Cronbach's alpha value was estimated at 0.905, which is within the acceptable range. Data analysis was done by structural equation modeling method and SmartPLS3 software. The results showed that improvement in process innovation, product innovation and environmental organizational innovation has been able to increase the sustainable business performance of Cork company. In addition, the greater the turbulence in the market, the greater the impact of product innovation and organizational environmental innovation on the sustainable business performance of the Cork company.

تبلیغات