آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴

چکیده

خرید تکانشی از مفاهیم جدید بازاریابی است که اشاره به خرید بر پایه احساس هیجان ، لذت ، بدون برنامه ریزی قبلی و درک از ریسک و توجه به پیامدها دارد(ahmad & waiq, 2013). هدف این پژوهش، طراحی مدل فرایندی رفتار خرید تکانشی مصرف کننده شامل شناسایی ویژگی ها، عوامل و منافع رفتار خرید تکانشی از طریق روش آمیخته است. در بخش کیفی،روش فراترکیب ابعاد و مولفه های ویژگی های رفتار خرید تکانشی، عوامل و منافع آن استخراج و مدل اولیه تحقیق طراحی شد. در بخش کمی مدل بدست آمده در بخش کیفی و فرضیات پژوهش با کمک روش تحلیل عامل تایئدی آزمون شدند. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 80 نفر به عنوان نمونه از میان فروشندگان و بازاریابان فروشگاه رفاه استان های مازندران و آذربایجان شرقی انتخاب شدند. در بخش کیفی کد های انتخاب شده برای رمز گذاری وارد نرم افزار مکس کیودا شدند. در پایان پس از تلفیق 26 مفهوم متمایز شناسایی شد. برای سنجش روایی از روایی نظری و برای شنجش پایایی از شاخص کاپای کوهن استفاده شد. ضریب 779/0 در سطح معناداری 000/0 به دست آمد و معناداری آن تایید شد. در بین ابعاد بدست آمده عوامل جمعیت شناختی(با 4 تم فرعی)و عوامل روانشناختی( با 5 تم فرعی) به عنوان عوامل موثر بر خرید تکانشی(با 7 ویژگی)و منافع تجربی( با 3 تم فرعی)،منافع روانی(با 4 تم فرعی)و منافع فنی( با 3 تم فرعی) به عنوان منافع خرید تکانشی اثر گذار بود. در انتها پیشنهادات برای کسب و کار ها و بازاریابان ارائه شد.

Designing consumer impulse buying behavior model via mixed method

Impulse buying is one of the new marketing concepts that refer to buying based on excitement, pleasure, without prior planning, risk understanding and paying attention to the consequences (ahmad & waiq, 2013). The purpose of this research is to design a process model of consumer impulse buying behavior, including identifying the characteristics, factors and benefits of impulse buying behavior through a mixed method .In the qualitative part, by using meta synthesis method , dimensions and components of impulse buying behavior characteristics, its factors and benefits were extracted and the initial research model was designed. In the quantitative part, the model obtained in the qualitative part and research hypotheses were tested with the help of confirmatory factor analysis. 80 people were selected via Cochran's formula, as a sample from among the sellers and marketers of convenience stores in Mazandaran and East Azerbaijan provinces. In the qualitative section, the selected codes were entered into the MaxQda software for encoding. Totally, after the integration, 26 distinct concepts were identified.Theoretical validity was used to measure validity and Cohen's kappa index was used to measure reliability.The coefficient of 0.779 was obtained at the significance level of 0.000 and its significance was confirmed. Among the obtained dimensions, demographic factors (with 4 sub-themes) and psychological factors(with5sub-themes)as effective factors on impulse buying (with7 characteristics) and experiential benefits (with 3 sub-themes), psychological benefits (with 4 The sub-theme (and technical benefits) with 3 sub-themes) was effective as impulse buying benefits. At the end, suggestions for businesses and marketers were presented.

تبلیغات