آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین و تحلیل ذهنیت شناختی رهبری برندگرا در سازمان های صنعتی با استفاده از رویکرد کیو انجام پذیرفت. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت و روش در زمره پژوهش های آمیخته قرار می گیرد. جامعه آماری پژوهش را مدیران سازمان های صنعتی تشکیل می دهند که با استفاده روش نمونه گیری هدفمند و بر مبنای اصل کفایت نظری 19 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. با توجه به رویکرد پژوهش در بخش کیفی ابتدا با 19 مصاحبه فضای گفتمان حاصل شد و با استفاده از دیدگاه ها و نظرات آن ها نمونه، گزینه کیو و در نهایت مجموعه کیو به دست آمد. سپس در بخش کمی پژوهش با بهره گیری از Spss داده های به دست آمده از بخش کیفی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که مروج نگرش مثبت، تررویج رفتار شهروندی برند، پایبندی به برند، تصویرسازی مثبت از برند، القاء وابستگی عاطفی به برند، تقویت برندسازی داخلی و انتقال هویت برند هشت الگوی ذهنی مدیران در راستای رهبری برندگرا در سازمان های صنعتی می باشند.نتیجه گیری: رهبران برندگرا با مخابره هویت برند به کارکنان، زمینه ساز هر چه بهتر برندسازی داخلی و خارجی خواهند بود. در واقع آنها با مثبت جلوه دادن تصویر برند سازمان و همچنین جذاب نمودن آن ابتدا حمایت و پشتیبانی ذی-نفعان اصلی سازمان یعنی کارکنان را در مورد برند جلب نموده و کارکنان نیز در برخورد با ارباب رجوع به خوبی به انتظارات مشتریان پاسخ می دهند.

Explanation and psychological analysis of brand-oriented leadership in industrial organizations using Q

Objective: The current research was carried out with the aim of explaining and analyzing the brand-oriented leadership in industrial organizations using the Q approach.Methodology: This research is classified as a mixed research in terms of practical purpose and in terms of nature and method. The statistical population of the research is made up of managers of industrial organizations, 19 people were selected as a statistical sample using the purposeful sampling method and based on the principle of theoretical adequacy. According to the research approach in the qualitative part, first with 19 interviews, the space of discourse was obtained, and by using their views and opinions, samples, cue options, and finally, a set of cues were obtained. Then, in the quantitative part of the research, using Spss, the data obtained from the qualitative part were analyzed and examined.Findings: The findings of the research show that promoting positive attitude, promoting brand citizenship behavior, brand adherence, positive portrayal of the brand, inducing emotional attachment to the brand, strengthening internal branding and transferring brand identity are eight mental patterns of managers in line with brand-oriented leadership in the organization. They are industrial.Conclusion : By communicating the brand identity to the employees, brand-oriented leaders will lay the groundwork for internal and external branding. In fact, by making the organization's brand image look positive and also making it attractive, the employees, regarding the brand, and the employees respond well to the expectations of the customers in dealing with the boss..

تبلیغات