ارزیابی اثرات عوامل فردی- روانشناختی بر مصرف نمایشی و پیامدهای آن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از این مقاله ارزیابی الگوی مصرف نمایشی استخراج شده با استفاده از نظریه داده بنیاد می باشد. مطالعه حاضر از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و ازنظر روش از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش مشتریان چرم درسا در شهر تهران می باشد و بدلیل نا محدود بودن تعداد جامعه براساس جدول کوکران وروش نمونه گیری تصادفی با تخصیص متناسب 385 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. پایایی پرسشنامه با ضریب الفای کرونباخ محاسبه و روایی پرسشنامه نیز با تکنیک تحلیل عاملی تاییدی مورد سنجش قرار گرفته است. همچنین برای تجزیه و تحلیل از روش مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل کواریانس در نرم افزار AMOS استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده نشان داد که متغیر های دلایل فردی همچون نمایش به دیگران، تاثیر بر روابط میان فردی و تصویر ذهنی، بر مصرف نمایشی و ویژگی های محصولات ان تاثیر دارند. همچنین متغیر های سه بعد مصرف نمایشی همچون ویژگی های عملکردی، روانشناختی و بازاریابی ، شرایط زمینه ای همچون عزت نفس، خصیصه های شخصیتی و خودشیفتگی و شرایط مداخله گر همچون عوامل تکنولوژیک، عوامل اقتصادی و عوامل بازاریابی بر راهبردهای دستیابی تاثیر داشتند. متغیرهای راهبردهای دستیابی همچون تغییر اولویت نیاز ها و تامین منابع اطلاعاتی نیز بر متغیرهای پیامد مدل تاثیر داشته اند. در نهایت مشخص گردید که الگوی ارائه شده به درستی تایید و روابط میان ابعاد مختلف الگو به درستی برقرار است.Evaluating the effects of individual-psychological factors on conspicuous consumption and its consequences
Evaluating the effects of individual-psychological factors on conspicuous consumption and its consequencesAbstractPresent study aims to evaluate the conspicuous consumption pattern which extracted by grounded theory. In terms of purpose, present study is an applied research and in terms of method it can be placed in descriptive-correlational category. The statistical population of the research was customers of Dorsa leather in Tehran. Due to unlimitedness of the population, 385 people were selected based on the Cochran table and random sampling method. The reliability was calculated with Cronbach's alpha, validity was also measured with Confirmatory Factor Analysis technique and other relevant exams.In order to analyzing the data, Structural Equation Modeling (SEM) and covariance analysis had been used by AMOS. Results showed that, variables of personal reasons (showing to the others, effect on interpersonal relationships, image...) have effects on conspicuous consumption and the characteristics of the related products. Also, 3 dimensions of conspicuous consumption (3 sub-dimensions of functional, psychological and marketing characteristics), context (self-esteem, personal traits, narcissism…) and intervening conditions (technological, economic and marketing factors) have effects on strategies. Sub-dimensions of strategies (making changes in priority of needs and providing informational sources) have also affected the consequences. Finally, established relationships between different dimensions of the model correctly confirmed.