آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر بازاریابی پیامکی(پیام های شخصی شده، پیام های تعاملی و پیام های عمومی) بر ادراک مصرف کننده از ارزش ویژه برند (آگاهی به برند، تداعیات برند، کیفیت ادراک شده و وفاداری به برند) می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شناسی کمی- تجربی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کاربران تلفن همراه تشکیل می دهند و از میان آن ها ۴۰۰ نفر که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، نمونه پژوهش را تشکیل می دهند. در تجزیه و تحلیل داده ها، جهت توصیف ویژگی های جمعیت شناختی نمونه از فنون آمار توصیفی و جهت آزمون فرضیه ها از آمار استنباطی شامل مدل معادالت ساختاری استفاده شده است. نرم افزارهای مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل داده ها، بسته های نرم افزاری «اس.پی.اس.اس» و «آموس» می باشند. بر اساس نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش، بازاریابی پیامکی با ضریب ۹۸/۰ بر آگاهی از برند، با ضریب ۶۵/۰ بر تداعیات برند، با ضریب ۴۵/۰ بر کیفیت ادراک شده، با ضریب ۷۵/۰ بر وفاداری به برند، تاثیر مستقیم دارد. بازاریابی پیامکی تاثیر بیشتری بر آگاهی از برند با ضریب ۴۷/۰، تاثیر بیشتری بر تداعیات به برند با ضریب ۵۴/۰، تاثیر بیشتری بر کیفیت ادراک شده با ضریب ۵۲/۰، تاثیر بیشتری بر وفاداری به برند با ضریب ۵۶/۰ نسبت به زمانیکه اجازه پیامک داده نمی شود، دارد(در حالت ارسال پیام با اجازه مشتری).

The impact of SMS marketing on consumer perception of brand equity

The purpose of this research is to investigate the impact of SMS marketing (personalized messages, interactive messages and general messages) on consumer perception of brand value (brand awareness, brand associations, perceived quality and brand loyalty). The current research is practical in terms of purpose and quantitative-experimental in terms of methodology. The statistical population of the present study is made up of mobile phone users, and among them 400 people who were selected by simple random sampling form the research sample. In data analysis, descriptive statistics techniques have been used to describe the demographic characteristics of the sample and inferential statistics including structural equation models have been used to test the hypotheses. The software used for data analysis are "SPSS" and "Amos" software packages. Based on the results of the research hypothesis test, SMS marketing has a coefficient of 0.98 on brand awareness, with a coefficient of 0.65 on brand associations, with a coefficient of 0.45 on perceived quality, and with a coefficient of 0.75 on brand loyalty. , has a direct effect. SMS marketing has a greater effect on brand awareness with a coefficient of 0.47, a greater effect on brand associations with a coefficient of 0.54, a greater effect on perceived quality with a coefficient of 0.52, a greater effect on brand loyalty with a coefficient of 0.56. When SMS is not allowed (in the mode of sending messages with the customer's permission).

تبلیغات