چکیده

مفهوم شیوه زندگی بطور کلی و عام، مجموعه ای جامع و منسجم است که در بطن خود، مولفه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را می پروراند و در شکل گیری الگوهای رفتاری، گرایش های ذهنی و فضای زندگی افراد جامعه تاثیر عمیقی دارد. به علت دگرگونی های اساسی در ساختار جامعه و شیوه زندگی در طول دوران قاجار و پهلوی اول و پیوند مستقیم و محکمی که میان شیوه زندگی و معماری خانه وجود دارد، در این پژوهش امکان مطالعه و بررسی سیر تاثیر آن بر خانه های دوره قاجار و پهلوی اول شهر تبریز فراهم شده است. بنابراین هدف از این پژوهش، بررسی شناخت و تأثیر عوامل موثر جامعه بر روند تغییرات شیوه زندگی و به تبع آن بر الگوهای معماری خانه ها و تحلیل و تشریح چگونگی تغییرات بوده است. بدین ترتیب به روش توصیفی- تفسیری، از طریق مشاهدات میدانی و کتابخانه ای، 45 خانه از خانه های دوره قاجار و پهلوی اول شهر تبریز که امکان بازدید و جمع آوری مدارک وجود داشت، انتخاب شد و بررسی های مربوط صورت گرفت. در گام بعدی برای دستیابی به هدف پژوهش، در خانه های مورد مطالعه فضاهای (حیاط، ورودی، ایوان، حوض خانه، طنبی، کله ای و پله) در قالب الگوهای در سه نظام کالبدی (محل قرارگیری، انتظام شکلی و دسترسی) موردتوجه قرار گرفتند و الگوهای آنها باهم دیگر مقایسه شدند. از بررسی یافته ها این نتیجه حاصل شد که با وجود تفاوت ها و تغییراتی که از اواسط دوره قاجار در خانه های تبریز به مرور به وجود آمد، خانه های دوره قاجاری پیوند قوی با سنت های گذشته دارند و از روحیه واحدی برخوردارند. در واقع می توان گفت روند تغییر خانه ها از اواخر دوره قاجار و مخصوصا دوره پهلوی اول به علت تغییر حکومت از قاجار به پهلوی و شروع تجدد آمرانه رضاشاه شدت گرفت. این تغییرات ابتدا در پوسته بیرونی خانه ها و در جبهه های غیر اصلی خانه آشکار و به تدریج به جبهه های اصلی خانه و به مولفه ها و فضاهای خانه منتقل شد. به عبارت دیگر ابتدا به صورت تزئینات در خانه ها نمایان و به مرور  با حذف بعضی از فضاها صورت گرفت.

Consequences of lifestyle transformation in interior architecture; case study: Qajar and Pahlavi houses of Tabriz city

The concept of the general and general economic lifestyle is a comprehensive and coherent collection that fosters social, cultural, and social components and is influential in the formation of behavioral patterns, mental tendencies, and the life atmosphere of the people of the society. Due to the fundamental changes in the structure of the community and the way of life during the Qajar and the first Pahlavi period, a direct and substantial connection between the way of life and the house's architecture. In this research, it is possible to study and examine the course of its impact on the houses of the Qajar and the first Pahlavi period in Tabriz city. has been prepared. Therefore, the purpose of this research is to know the influencing factors of society on the process of changes in life and architecture in the patterns of houses and to analyze and describe the differences. Thus, through a descriptive- interpretive method, through field and library observations, 45 houses from the Qajar and Pahlavi period of Tabriz city where it was possible to visit and collect documents, there is a selection and related investigations. In the next step, to achieve the goal of the research, the spaces (Courtyard, Entrance, Porch, Howzkhaneh, Tanbi, Kallhei, and Stairs) in the houses studied in the form of patterns of three physical systems (location, formal order, and access) and the ways they together were compared. Examination of the findings showed that despite the differences and changes that have gradually appeared in the houses of Tabriz since the middle of the Qajar period, the houses of the Qajar period have a strong connection with the traditions of the past and have a single spirit. In fact, it can be said that the process of changing houses intensified from the end of the Qajar period and especially the first Pahlavi period due to the change of government from Qajar to Pahlavi and the start of Reza Shah's authoritarian modernization. These changes were first revealed in the houses' outer shell and the house's non-main fronts and were gradually transferred to the house's main facades and components and spaces. In other words, it first appeared in the form of decorations in houses, and was done gradually by removing some spaces.

تبلیغات