آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴

چکیده

هدف : تحقیق حاضر باهدف کاهش خاموشی هوشیارانه کارکنان با تأکید بر متغیرهای شفافیت سازمانی و آوای کارکنان انجام شده است.روش: این تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی و ازنظر روش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش 385 نفر از کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) در سال 1399 تشکیل گردیده است. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 191 نفر تعیین و از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردیده اند. داده های تحقیق به وسیله پرسشنامه های شفافیت سازمانی راولینز(2008)، خاموشی هوشیارانه رامینگونگ و اسنانسینگ (2013) و آوای کارکنان ون داین و همکاران (2003) جمع آوری گردید و پایایی آنان با محاسبه آلفای کرونباخ به ترتیب 76/0، 78/0 و 84/0 تائید شد. تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار آماری smart pls انجام پذیرفت.یافته ها : تحلیل داده های آماری حاکی از آن است که میزان تاثیر شفافیت سازمانی بر خاموشی هوشیارانه 86/0، شفافیت سازمانی بر آوای کارکنان 89/0 و آوای کارکنان بر خاموشی هوشیارانه 87/0 می باشد. همچنین میزان تاثیر شفافیت سازمانی از مسیر آوای کارکنان بر خاموشی هوشیارانه 77/0 می باشد. نتیجه گیری : متغیر شفافیت سازمانی هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم و اوای کارکنان نیز به طور مستقیم بر خاموشی هوشیارانه کارکنان تاثیر گذار می باشد و موجبات کاهش این متغیر را فراهم می نمایند. درنتیجه می توان گفت سرمایه گذاری بر آوای کارکنان در کنار شفافیت سازمانی می تواند در غلبه بر خاموشی هوشیارانه کارکنان کمک نماید.

Strategic organizational transparency to overcome Mum Effect mediation The voice of the staff

Objective: , the present study was conducted to reduce the Mum Effect of employees by emphasizing the variables of organizational transparency and employee voice.Method: This research was applied based on the purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population of the study is 385 employees of maritime organizations in Mazandaran province in 1399. The sample size was determined using Krejcie and Morgan table and 191 people were selected through cluster sampling. Research data were collected by Rawlins (2008) Organizational Transparency Questionnaire, Rumming & Sensing Mum Effect Questionnaire (2013) and the voice of Van Dyne et al. (2003) and their reliability was calculated by Cronbach's alpha of 0/76, 0/78 and /084. respectively. 0 Results: The analysis of statistical data indicates that the effect of organizational transparency on Mum Effect is 0/86, organizational transparency on employees 'voice is 0.89 and employees' voice on Mum Effect is 0/87. Also, the effect of organizational transparency from the voice of employees on Mum Effect is 0/77.Conclusion: Organizational transparency variable both directly and indirectly and employees' voices also directly affect the Mum Effect of employees and provide the means to reduce this variable. As a result, it can be said that investing in the voice of employees along with organizational transparency can help overcome the Mum Effect of employees.

تبلیغات