آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر صفات حسابداران مدیریت بر تصمیم گیری اخلاقی با توجه به تعهدات اجتماعی است. روش انجام پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی، و به لحاظ ماهیت جزو تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. نمونه انتخاب شده از میان 250 نفر از افراد شاغل در حرفه مدیریت مالی، حسابدار رسمی، و حسابداری مدیریت در شرکت فولاد خوزستان در سال 1401 که مرتبط با موضوع می باشند به روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد پژوهش قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده پرسشنامه استاندارد شامل 47 سوال بود. روایی پرسش نامه توسط استاد راهنما و متخصصان، صاحب نظران مدیریت و پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرها بیشتر از 7/0 بدست آمده و مورد تایید قرار گرفتند. در این پژوهش 9 فرضیه بر اساس یک مدل مفهومی مورد مطالعه قرار گرفت. در پژوهش حاضر تصمیم گیری اخلاقی متغیر وابسته و صفات حسابداران مدیریت (استقلال حرفه ای، وابستگی حرفه ای، خودنظارتی، تعهد حرفه ای، دانش و تخصص، صداقت در رفتار، انصاف ذاتی و عدالت اخلاقی) به عنوان متغیرهای مستقل تحقیق و تعهدات اجتماعی به عنوان متغیر تعدیلگر است. از روشهای آمار توصیفی(با استفاده از نرم افزار های PLS وSPSS) و آمار استنباطی (با استفاده از نرم افزار Amose) برای تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها حاکی از تایید همه فرضیه ها و برازش مناسب مدل پژوهش است. بنابراین بین صفات حسابداران مدیریت با توجه به تعهدات اجتماعی بر تصمیم گیری اخلاقی آنها تاثیر مثبت و معناداری دارد.

Investigating the Effect of Management Accountants' Characteristics on Ethical Decision-Making about Social Obligations

The main purpose of this research is to investigate the effect of management accountants' characteristics on ethical decision-making about social obligations. The research method is based on the objective of the applied type, and in terms of its nature, it is a descriptive survey research. The sample was selected from among 250 people working in the profession of financial management, certified accountant, and management accounting in Khuzestan Folad Company in 1401 who are related to the subject and were studied by simple random sampling method. The data collection tool was a standard questionnaire containing 47 questions. The validity of the questionnaire was obtained and confirmed by the supervisor and experts, management experts, and its reliability by calculating the Cronbach's alpha coefficient for all variables greater than 0.7. In this research, 9 hypotheses were studied based on a conceptual model. In the current research, ethical decision-making is the dependent variable, and the attributes of management accountants (professional independence, professional dependence, self-monitoring, professional commitment, knowledge, and expertise, honesty in behavior, inherent fairness, and moral justice) as independent research variables and social commitments to the title is the modifier variable. Descriptive statistics (using PLS and SPSS software) and inferential statistics (using Amose software) were used for data analysis. The findings indicate the confirmation of all hypotheses and the appropriate fit of the research model. Therefore, there is a positive and significant effect on the characteristics of management

تبلیغات