آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

با توجه به اهمیت رفتار مالی مدیران در عملکرد مالی بنگاه های صنعت گردشگری، این مطالعه با هدف تجزیه وتحلیل تأثیر نگرش و سواد مالی در رفتار مالی و عملکرد مالی آن ها انجام شده است. ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، متغیرها و معیارهای اثرگذار شناسایی و سپس با استفاده از نظر نُه تن از خبرگان، متغیرها برای طراحی مدل اولیه مشخص شدند. در ادامه، با رویکرد الگوسازی ساختاری تفسیری، متغیرهای سطح بندی شده و به منظور تأیید آماری الگوی ساختاری تفسیری شکل گرفته و اعتبارسنجی آن، از روش کمینه مربعات جزئی ازطریق نرم افزار اسمارت پی ال اس۳ بهره گرفته شده است. روش نمونه گیری در این مقاله، روش های اشباع نظری و گلوله برفی بوده و از پرسش نامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که نگرش مالی و سواد مالی به بهبود و ارتقای رفتار مالی مدیران و عملکرد مالی بنگاه های گردشگری کمک می کند و رفتار مالی نیز عملکرد مالی را بهبود می بخشد و قادر است تأثیر نگرش و سواد مالی در عملکرد مالی بنگاه ها را واسطه کند؛ بنابراین مدیران گردشگری باید نگرش و سواد مالی خود را توسعه دهند تا در برنامه ریزی های مالی و عملکرد مالی مؤثر باشد.

Identifying and Investigating Variables Affecting the Financial Performance of Tourism Enterprises

The purpose of this study was to examine the relationship between managers' financial behavior and the financial performance of tourism industry enterprises. Specifically, the influencing variables and criteria were identified through the use of library studies, and the variables were identified for the initial model design based on the opinions of nine experts. Next, the variables were stratified using the structural-interpretive modeling approach, and the partial least squares method was used by SMART-PLS3 software to statistically verify and validate the structural interpretive model. The sampling method used in this article is theoretical saturation and snow. The study's findings suggest that financial behavior and attitude can both enhance the financial performance of tourism businesses and managers, and that financial behavior can also have a positive impact on performance. The finances of intermediary companies can also be impacted by financial behavior and attitude. As a result, tourism managers should work to improve their financial behavior and financial literacy in order to be successful in both financial planning and financial performance.

تبلیغات