آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

مقدمه: دانستن اینکه وفاداری گردشگران در مقاصد گردشگری به چه چیزی بستگی دارد و چگونه شکل می گیرد، برای مدیران شرکت ها و مقاصد گردشگری به یک اصل تبدیل شده است. یک مقصد گردشگری مانند هر سازمانی باید بازار هدف خود را شناسایی، جذب و حفظ کند. ایجاد هرگونه تحول و استانداردسازی خدمات گردشگری در شهر زنجان مستلزم شناخت ظرفیت های گردشگری، انجام مطالعات تطبیقی، شناخت تجربیات سایر کشورهای موفق جهان و بومی سازی این تجربیات است. شهر زنجان با وجود داشتن جاذبه های گردشگری قابل توجه در مقایسه با شهرهای استان های همجوار نتوانسته است مانند بسیاری از آنها گردشگر را جذب کند.داده و روش: تحقیق حاضر به بررسی نقش تصویر از مقصد بر وفاداری گردشگران شهر زنجان پرداخته شود. نوع تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل گردشگران با حداقل یک شب اقامت در هتل های سه و چهار ستاره شهر زنجان می باشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 281 گردشگر مورد بررسی قرار گرفته اند. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی و جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.یافته ها: نتایج تحقیق نشان می دهد، در بررسی نهایی تحلیل عاملی تصویر از مقصد به ترتیب بیشترین تا کمترین تأثیر را در تازگی سفر، هزینه سفر، هزینه مالی و تعداد دفعات سفر به ترتیب با مقدار بار عاملی 0.481، 0.354، 0.301 و 0.247 بر وفاداری گردشگران دارد.نتیجه گیری: استان زنجان از نظر چرخه زندگی در حوزه گردشگری در مراحل ابتدایی خود بوده و حساسیت موضوع از آن جهت است که این درصد، می توانند به عنوان سفیرانی باشند که به دیگران در خصوص این مقصد اطلاعات داده و به اصطلاح نوعی تبلیغات دهان به دهان رایگان برای زنجان انجام خواهند داد و بسته به تصویری که از زنجان در ذهن آنان شکل گرفته است، این تبلیغات می تواند مثبت یا منفی باشد.

Evaluating the role of the image of the destination on the loyalty of Zanjan tourists with a data mining approach

Introduction: Knowing what the loyalty of tourists in tourist destinations depends on and how it is formed has become a principle for managers of companies and tourist destinations. A tourist destination, like any organization, must identify, attract and retain its target market. Creating any transformation and standardization of tourism services in Zanjan city requires knowing tourism capacities, conducting comparative studies, knowing the experiences of other successful countries in the world and localizing these experiences. Zanjan city has not been able to attract tourists like many of them, despite having significant tourist attractions in comparison with the cities of neighboring provinces.Data and Method: The type of research is applied and descriptive-analytical in nature. The statistical population of this research includes tourists with at least one night stay in three and four star hotels in Zanjan city, and 281 tourists were investigated using Cochran's formula. The method of collecting information is library and field.Results: The results of the research show that in the final analysis of the factor analysis of the image of the destination, it has the greatest to the least effect on the novelty of the trip, the cost of the trip, the financial cost, and the number of trips, respectively, with the factor load values of 0.481, 0.354, and 0.301. and has 0.247 on the loyalty of tourists.Conclusion: Zanjan province is in its initial stages in terms of life cycle in the field of tourism and the sensitivity of the issue is due to the fact that this percentage can act as ambassadors who give information to others about this destination and a kind of free word-of-mouth advertising. They will do for Zanjan and depending on the image of Zanjan formed in their minds, these advertisements can be positive or negative.

تبلیغات