معروف و منکر در قرآن و سنت
منبع:
فرهنگ کوثر 1379 شماره 37
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
- حوزههای تخصصی علوم اسلامی تفسیر و علوم قرآن تفسیر قرآن معارف قرآن موارد دیگر فرهنگ اصلاحات و واژه ها در قرآن
- حوزههای تخصصی علوم اسلامی اخلاق و تعلیم و تربیت اسلامی تعلیم و تربیت اسلامی تربیت تربیت دینی
- حوزههای تخصصی علوم اسلامی حدیث و علوم حدیث حدیث معارف حدیثی موارد دیگر فرهنگ واژه ها و اصطلاحات در روایات
آرشیو
چکیده
متن
همه انسانها در آرزوى جامعهاى سرشار از ارزشهاى انسانى و دوراز تباهى و فسادند. به نظر مىرسد براى تحقق این آرزو باید سهرکن اساسى محقق شود.
1- قانون صحیح
2- اجراى سالم
3- نظارت دقیق
الف)اسلام با معرفى قرآن و سنت، به عنوان منبع جوشان وکهنگىناپذیر قوانین ثابت و متغیر مورد نیاز بشر، اولین رکناساسى را به بهترین وجه فراهم آورده است.
ب)منابع دینى با بیان سیستم حکومتى اسلام، تعیین افراد معصومبراى ولایت و تبیین ویژگیهاى حاکمان در زمان غیبت، مشکل مجریانسالم و اجراى صحیح را نیز تا حد بسیارى رفع کرده، اجراى آن رابه عهده امت اسلامى قرار داده است.
ج)از آنجا که حسن اجراى قوانین الهى به نظارتى کارآمد نیازدارد، اسلام با تبیین و ایجاب امر به معروف و نهى از منکر اینرکن اساسى را نیز تامین کرده است.
محدوده و تعریف امر به معروف
در تعاریف فقهى، امر به معروف و نهى از منکر واجب به فرمانبه واجبات و بازداشت از محرمات محدود مىشود; ولى در گسترهمعارف اسلامى و روایات، امر به معروف عناوین دیگرى چون ارشاد،هدایت، تبلیغ و نصیحت را نیز در بر مىگیرد که برخى مستحب وبرخى واجباند.
معروف و منکر یعنى چه؟
گروهى از لغتشناسان، آنچه شرع و عقل پسندیده و به رسمیتشناخته است، معروف مىدانند. گروهى دیگر آنچه اکثریت مردم نیکومىشمارند، معروف مىخوانند. در نگاه برخى از لغتشناسان، معروفچیزى است که انسان با فطرت پاک الهىاش آن را مىشناسد ومىپسندد.منکر در برابر معروف جاى دارد و همه محققان آن را ضدمعروف شمردهاند.
سابقه تاریخى
امر به معروف، به عنوان یک دستور، در ادیان گذشته نیز وجودداشته است. قرآن در آیات بسیارى به وجود این فریضه در ادیانگذشته اشاره دارد. شمارى از این آیات عبارت است از:
1- آیه 79 سوره مائده ترک امر به معروف و نهى از منکر رایکى از گناهان بنى اسرائیل مىشمارد:
(وکانوا لایتناهون عن منکر فعلوه لبئس ما کانوا یفعلون.
آنان(بنى اسرائیل)یکدیگر را از کار زشتى که انجام مىدادندنهى نمىکردند و چه زشت کارى انجام مىدادند.
تفاسیر و روایات این کار زشت را ترک امر به معروف دانستهاند.
2- آیه 63 سوره مائده درباره ترک این وظیفه بزرگ توسطدانشمندان یهودى و مسیحى چنین مىگوید:
(ولولا ینهیهم الربانیون و الاحبار عن قولهم الاثم....
چرا احبار(روحانیان یهودى)و راهبان(روحانیان مسیحى)آنان رااز سخن گناه آلودهشان نهى نمىکنند.
3- آیه 21 آل عمران از سرنوشت تلخ آمران به معروف در برخىاز جوامع گذشته سخن مىگوید:
(ویقتلون الذین یامرون بالقسط من الناس.
و مىکشند آن مردمى را که به قسط فرمان مىدهند.
4- آیه 165 سوره اعراف از نجات آمران به معروفوناهیانازمنکر سخنبه میانمىآورد:
(...انجینا الذین ینهون عن السوء و اخذنا الذین ظلموا بعذاببئیس....
و نجات دادیم کسانى را که از زشتىها نهى مىکردند و آنان راکه ستم مىکردند به عذابى شدید گرفتار کردیم.
5- آیه 116 سوره هود یکى از علل هلاکت اقوام پیشین را ترکامر به معروف و نهى از منکر مىداند:
(فلو لا کان من القرون من قبلکم اولوا بقیه ینهون عن الفسادفى الارض الا قلیلا ممن انجینامنهم....
چرا در اقوام پیشین شما دانشمندان صاحب قدرتى نبودند تا ازفساد باز دارند مگر اندکى از آنان که نجاتشان دادیم .
روایات اسلامى نیز نشان مىدهد که این فریضه بزرگ در شرایع پیشاز اسلام وجود داشته و شیوه همه انبیا و شایستگان بوده است.
براى مثال امام باقر(ع)مىفرماید:
ان الامر بالمعروف و النهى عن المنکر سبیل الانبیاء و منهاجالصلحاء.
همانا امر به معروف و نهى از منکر راه انبیا و شیوه شایستگاناست.
امام على(ع)نیز مىفرماید:
انما هلک من کان قبلکم بحیث ما عملوا من المعاصى و لم ینههمالربانیون و الاحبار عن ذلک فانهم لما تمادوا فى المعاصى نزلتبهم العقوبات.
همانا آنان که قبل از شما هلاک شدند بدان سبب بود که چون گناهمىکردند عالمان یهودى و مسیحى آنها را نهى نمىکردند; و چون درگرداب گناه فرور رفتند، عذابهاى الهى بر آنان فرود آمد.
حضرت على(ع)در بیانى دیگر مىفرماید:
ان اللهلم یلعن القرن الماضى بین ایدیکم الا لترکهم الامربالمعروف و النهى عن المنکر فلعن الله السفهاء لرکوب المعاصى والحکماء لترک التناهى.
به راستى خداوند لعنت نکرد قوم پیشین شما را مگر بدان سبب کهآنان امربهمعروف و نهى از منکر را ترک کردند. پس خداوندنادانهاى آنها را به سبب گناه و دانشمندان آنها را به دلیل ترکنهى از منکر لعنت کرد.
اهمیت امر به معروف و نهى از منکر
1- نگاهبان فرایض
احکام الهى به دو دسته کلى تقسیم مىشوند: دستهاى تنها بیانگرارزش، تکلیف و ثواب یک عمل است و به دیگر اعمال و تکالیف نظرندارد; مانند احکام نماز و روزه.. ...; دستهاى جنبه نگاهبانىاز دیگر احکام دارد و استوارى سایر احکام به آنها وابسته است;مانند: ولایت.
امام باقر(ع)مىفرماید:
... و لم یناد بشىء ما نودى بالولایه.
آن گونه که دعوت به ولایتشده استبه هیچ چیز دعوت نشده است.
آن حضرت در روایتى مىفرماید:
الولایه افضل لانها مفتاحهن و الوالى هو الدلیل علیهن.
ولایتبرتر از نماز و زکات و حج و روزه است; زیرا ولایت کلیدآنها است و والى راهنماى(مردم)به سوى آن واجبات است.
امر به معروف نیز همین نقش را دارد و بدین سبب از اهمیتبسیار برخوردار است. امام حسین(ع)در خطبه شگفت و طولانى عرفات ودر اجتماع برگزیدگان امت اسلامى مىفرماید:
فبدا الله بالامر بالمعروف و النهى عن المنکر فریضه منهلعلمه بانها اذا ادیت و اقیمت استقامت الفرائض کلها هینها وصعبها...
خداوند ابتدا از فریضه امر به معروف و نهى از منکر شروع کرد;زیرا مىدانست اگر امر به معروف و نهى از منکر درست انجام گیردتمامى واجبات آسان و مشکل، استوار گردند.
امام باقر(ع)در بیان این ویژگى امر به معروف و نهى از منکرمىفرماید:
ان الامر بالمعروف و النهى عن المنکر فریضه عظیمه بها تقامالفرائض و تامن المذاهب و تحل المکاسب و ترد المظالم و تعمرالارض و ینتصف من الاعداء و یستقیم الامر.
امر به معروف و نهى از منکر فریضهاى بزرگ است که به واسطه آنتمامى فرایض دیگر استوار شده، راهها امن، درآمدها حلال، ستمهابرطرف و اراضى آباد مىشود، از دشمنان انتقام کشیده شده و امورراست مىگردد.
امیرمومنان(ع)امر به معروف و نهى از منکر را سنگ پایانى وکامل کننده امور معرفى مىکند و چنین مىفرماید:
وامر بالمعروف تکن من اهل فان استتمام الامور عندالله تبارک وتعالى الامر بالمعروف و النهى عن المنکر.
و به معروف امر کن تا از اهل معروف باشى; زیرا تمام و کمالامور نزد خداوند متعال به امر به معروف و نهى از منکر است.
2- امتیاز امت اسلامى
(کنتم خیر امه اخرجت اللناس تامرون بالمعروف و تنهون عنالمنکر و تومنون بالله...
قرآن از امت اسلامى به عنوان نیکوترین و برترین امتها یادمىکند و دلیل این فضیلت و برترى را سه خصوصیت امر به معروف ونهى از منکر و ایمان مىداند.
نکته قابل توجه در این آیه مقدم شدن امر به معروف بر ایماناست. ناگفته پیدا است این ویژگیها در سایر امتها نیز بوده است،پس چرا خداوند آنها را امتیاز امت اسلامى مىشمارد؟ برخى ازمفسران گفتهاند; به خاطر گستردگى وظیفه امر به معروف در اسلاماست ; ولى قانون دیگر امتها به این گستردگى و ظهور نبوده است.
و گروهى گفتهاند; برترى و امتیاز امت اسلامى به سبب این ویژگىنیست; بلکه این برترى و عظمتبه انجام دادن این دو وظیفه بستگىدارد; وقتى مردم مسلمان به ایمان خویش پایبند باشند و امر بهمعروف کنند،(به این دو شرط)برترین امتهایند و گرنه با عدم شرط،مشروط هم منعدم خواهد بود.
شاید بتوان گفت: بیان این آیه نوعى اخبار غیبى است. امتهاىدیگر امر به معروف و نهى از منکر داشتند ولى به شهادت قرآن آنرا ترک کردند و دچار تحریف و عذاب شدند; ولى امت اسلامى برترینامتها است; زیرا این فریضه در آن استوارتر و پابرجاتر خواهدبود و از انحراف و تحریف مصون خواهد ماند; یعنى این امت در اصلتشریع امر به معروف و نهى از منکر با دیگر امتها مساوى است ولىدر عمل به آن ثابتتر و استوارتر است.
معصومان نیز ملاک خیر و برترى را در امر به معروف و نهى ازمنکر شمردهاند; براى مثال در تفسیر قرطبى مىخوانیم:
جاء رجل الى النبى(ص)و هو على المنبر فقال: من خیرالناس قال:
آمرهم بالمعروف و آنها هم عن المنکر و اتقاهم لله و اوصلهملرحمه
پیامبر اکرم(ص)بر منبر نشسته بود. مردى به محضرش آمد وپرسید: برترین مردم کیست؟ حضرت فرمود: آن که بیش از دیگران امربه معروف و نهى از منکر کند، از خدا بیشتر بترسد و با خویشانشبیشتر رابطه داشته باشد.
3- راه نجات از زیانکارى
قرآن در سوره عصر با شدت تمام(ان، الف و لام استغراق و لامتاکید)و با سوگند(والعصر)همه انسانها را زیانکار معرفى مىکندمگر کسانى که داراى ویژگیهاى زیر باشند:
1- ایمان.
2- عمل صالح.
3- سفارش به حق و صبر.
گویا این آیات به یک ویژگى انسانى اشاره دارد. خطر گمراهى وانحراف همواره انسان را تهدید مىکند و عوامل درونى و بیرونى اورا به انحراف و تباهى فرا مىخواند. تنها راه نجات جامعه وافراد عبارت است از:
الف: علم به حق و باور کردن آن.
ب: عمل به حق.
ج: سفارش شدن پیوسته به حق و صبر.
معصومان نصرت الهى و عنایات او را در گرو امر به معروف و نهىاز منکر دانستهاند. پیامبر اکرم(ص)فرمود:
یا ایها الناس ان الله یقول لکم مروا بالمعروف و انهوا عنالمنکر قبل ان تدعوا فلا اجیب لکم و تسالون فلا اعطیکم وتستنصرون فلا انصرکم.
اى مردمان! خداوند به شما مىفرماید: به معروف امر و از منکرنهى کنید و الا قبل از آن که دعا کنید، اجابت نکنم و درخواستکنید، عنایت نکنم و از من یارى بخواهید، از یاریتان خوددارىورزم.
4- جامعه برتر
(الذین ان مکنا هم فى الارض اقاموا الصلاه و اتوا الزکاه وامروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبه الامور.
آنان که چون در زمین قدرتشان بخشیدیم نماز را برپاى مىدارندو زکات مىپردازند و امر به معروف و نهى از منکر مىکنند و عاقبتهمه کارها از آن خداوند است. این آیه براى جامعه نمونه قرآنىسه شرط ذکر کرده است:
1- رابطه با خالق(نماز).
2- رسیدگى به وضعیت اقتصادى یکدیگر(زکاه).
3- رسیدگى به وضعیت معنوى یکدیگر(امر به معروف و نهى ازمنکر).
به عبارت دیگر، براى رسیدن به جامعه برتر باید به سه نیاززیر توجه شود:
1- نیاز روحى به عبادت.
2- نیاز فقراى مادى به رسیدگى مادى.
3- نیاز فقراى معنوى به ارشاد و هدایت و امر به معروف و نهىاز منکر.
در نگاه قرآن و امامان معصوم، جامعهاى که امر به معروف و نهىاز منکر را ترک کند، گرفتار فساد، تباهى، و لعنت مىشود:
(لعن الذین کفروا من بنى اسرائیل... کانوا لایتناهون عن منکرفعلوه فلبئس ماکانوا یفعلون)
لعنتشدند آنان که کفر ورزیدند از بنى اسرائیل... آنان کهچون کار زشتى انجام مىدادند، یکدیگر را نهى از منکر نمىکردند وچه زشت کارى انجام مىدادند.
در ذیل این آیه از امام صادق(ع)چنین روایتشده است:
اما انهم لم یکونوا یدخلون مداخلهم و لا یجلسون مجالسهم ولکنکانوا اذا لقوهم ضحکوا فى وجوههم و آنسوابهم.
همانا آنان در راههایى که آنها(گنهکاران) مىپیمودند داخلنمىشدند(در گناه با آنان همراه نبودند)و در جلسات آنان شرکتنمىکردند ولى چون با آنان ملاقات مىکردند، به روى آنان تبسمکرده و با آنان انس مىگرفتند.
امام باقر(ع)مىفرماید:
بئس القوم قوم یعیبون الامر بالمعروف و النهى عن المنکر.
چه زشت مردمىاند آنان که بر امر به معروف و نهى از منکر عیبمىگیرند و آن را ناپسند مىشمارند.
امام صادق(ع)مىفرماید: ویل لقوم لایدینون الله بالامر بالمعروفو النهى عن المنکر.
واى بر مردمى که خداى را با امر به معروف و نهى از منکراطاعت نمىکنند!
ما قدست امه لم یوخذ لضعیفها من قویها غیر متعتع.
هرگز مقدس نیست امتى که بى هیچ لکنت زبانى حق ضعیف را از قوىباز پس نستاند.
اهداف و آثار
همه واجبات، اهداف و مصالحى دارند که به واسطه آن مصلحتها واهداف واجب شدهاند. این مصالح گاه آشکار است و گاه پنهان. هدفامر به معروف و نهى از منکر بسیار آشکار است. لفظ و عنوان اینواجب نشان مىدهد که هدف آن واداشتن مردم به ارزشهاى الهى وبازداشتن آنها از محرمات و مناهى خداوند است; به دیگر عبارت،پاکسازى فرد و جامعه از ناشایستگىها و آراستن به نیکىها هدفنهایى امر به معروف و نهى از منکر است.
1- قانون صحیح
2- اجراى سالم
3- نظارت دقیق
الف)اسلام با معرفى قرآن و سنت، به عنوان منبع جوشان وکهنگىناپذیر قوانین ثابت و متغیر مورد نیاز بشر، اولین رکناساسى را به بهترین وجه فراهم آورده است.
ب)منابع دینى با بیان سیستم حکومتى اسلام، تعیین افراد معصومبراى ولایت و تبیین ویژگیهاى حاکمان در زمان غیبت، مشکل مجریانسالم و اجراى صحیح را نیز تا حد بسیارى رفع کرده، اجراى آن رابه عهده امت اسلامى قرار داده است.
ج)از آنجا که حسن اجراى قوانین الهى به نظارتى کارآمد نیازدارد، اسلام با تبیین و ایجاب امر به معروف و نهى از منکر اینرکن اساسى را نیز تامین کرده است.
محدوده و تعریف امر به معروف
در تعاریف فقهى، امر به معروف و نهى از منکر واجب به فرمانبه واجبات و بازداشت از محرمات محدود مىشود; ولى در گسترهمعارف اسلامى و روایات، امر به معروف عناوین دیگرى چون ارشاد،هدایت، تبلیغ و نصیحت را نیز در بر مىگیرد که برخى مستحب وبرخى واجباند.
معروف و منکر یعنى چه؟
گروهى از لغتشناسان، آنچه شرع و عقل پسندیده و به رسمیتشناخته است، معروف مىدانند. گروهى دیگر آنچه اکثریت مردم نیکومىشمارند، معروف مىخوانند. در نگاه برخى از لغتشناسان، معروفچیزى است که انسان با فطرت پاک الهىاش آن را مىشناسد ومىپسندد.منکر در برابر معروف جاى دارد و همه محققان آن را ضدمعروف شمردهاند.
سابقه تاریخى
امر به معروف، به عنوان یک دستور، در ادیان گذشته نیز وجودداشته است. قرآن در آیات بسیارى به وجود این فریضه در ادیانگذشته اشاره دارد. شمارى از این آیات عبارت است از:
1- آیه 79 سوره مائده ترک امر به معروف و نهى از منکر رایکى از گناهان بنى اسرائیل مىشمارد:
(وکانوا لایتناهون عن منکر فعلوه لبئس ما کانوا یفعلون.
آنان(بنى اسرائیل)یکدیگر را از کار زشتى که انجام مىدادندنهى نمىکردند و چه زشت کارى انجام مىدادند.
تفاسیر و روایات این کار زشت را ترک امر به معروف دانستهاند.
2- آیه 63 سوره مائده درباره ترک این وظیفه بزرگ توسطدانشمندان یهودى و مسیحى چنین مىگوید:
(ولولا ینهیهم الربانیون و الاحبار عن قولهم الاثم....
چرا احبار(روحانیان یهودى)و راهبان(روحانیان مسیحى)آنان رااز سخن گناه آلودهشان نهى نمىکنند.
3- آیه 21 آل عمران از سرنوشت تلخ آمران به معروف در برخىاز جوامع گذشته سخن مىگوید:
(ویقتلون الذین یامرون بالقسط من الناس.
و مىکشند آن مردمى را که به قسط فرمان مىدهند.
4- آیه 165 سوره اعراف از نجات آمران به معروفوناهیانازمنکر سخنبه میانمىآورد:
(...انجینا الذین ینهون عن السوء و اخذنا الذین ظلموا بعذاببئیس....
و نجات دادیم کسانى را که از زشتىها نهى مىکردند و آنان راکه ستم مىکردند به عذابى شدید گرفتار کردیم.
5- آیه 116 سوره هود یکى از علل هلاکت اقوام پیشین را ترکامر به معروف و نهى از منکر مىداند:
(فلو لا کان من القرون من قبلکم اولوا بقیه ینهون عن الفسادفى الارض الا قلیلا ممن انجینامنهم....
چرا در اقوام پیشین شما دانشمندان صاحب قدرتى نبودند تا ازفساد باز دارند مگر اندکى از آنان که نجاتشان دادیم .
روایات اسلامى نیز نشان مىدهد که این فریضه بزرگ در شرایع پیشاز اسلام وجود داشته و شیوه همه انبیا و شایستگان بوده است.
براى مثال امام باقر(ع)مىفرماید:
ان الامر بالمعروف و النهى عن المنکر سبیل الانبیاء و منهاجالصلحاء.
همانا امر به معروف و نهى از منکر راه انبیا و شیوه شایستگاناست.
امام على(ع)نیز مىفرماید:
انما هلک من کان قبلکم بحیث ما عملوا من المعاصى و لم ینههمالربانیون و الاحبار عن ذلک فانهم لما تمادوا فى المعاصى نزلتبهم العقوبات.
همانا آنان که قبل از شما هلاک شدند بدان سبب بود که چون گناهمىکردند عالمان یهودى و مسیحى آنها را نهى نمىکردند; و چون درگرداب گناه فرور رفتند، عذابهاى الهى بر آنان فرود آمد.
حضرت على(ع)در بیانى دیگر مىفرماید:
ان اللهلم یلعن القرن الماضى بین ایدیکم الا لترکهم الامربالمعروف و النهى عن المنکر فلعن الله السفهاء لرکوب المعاصى والحکماء لترک التناهى.
به راستى خداوند لعنت نکرد قوم پیشین شما را مگر بدان سبب کهآنان امربهمعروف و نهى از منکر را ترک کردند. پس خداوندنادانهاى آنها را به سبب گناه و دانشمندان آنها را به دلیل ترکنهى از منکر لعنت کرد.
اهمیت امر به معروف و نهى از منکر
1- نگاهبان فرایض
احکام الهى به دو دسته کلى تقسیم مىشوند: دستهاى تنها بیانگرارزش، تکلیف و ثواب یک عمل است و به دیگر اعمال و تکالیف نظرندارد; مانند احکام نماز و روزه.. ...; دستهاى جنبه نگاهبانىاز دیگر احکام دارد و استوارى سایر احکام به آنها وابسته است;مانند: ولایت.
امام باقر(ع)مىفرماید:
... و لم یناد بشىء ما نودى بالولایه.
آن گونه که دعوت به ولایتشده استبه هیچ چیز دعوت نشده است.
آن حضرت در روایتى مىفرماید:
الولایه افضل لانها مفتاحهن و الوالى هو الدلیل علیهن.
ولایتبرتر از نماز و زکات و حج و روزه است; زیرا ولایت کلیدآنها است و والى راهنماى(مردم)به سوى آن واجبات است.
امر به معروف نیز همین نقش را دارد و بدین سبب از اهمیتبسیار برخوردار است. امام حسین(ع)در خطبه شگفت و طولانى عرفات ودر اجتماع برگزیدگان امت اسلامى مىفرماید:
فبدا الله بالامر بالمعروف و النهى عن المنکر فریضه منهلعلمه بانها اذا ادیت و اقیمت استقامت الفرائض کلها هینها وصعبها...
خداوند ابتدا از فریضه امر به معروف و نهى از منکر شروع کرد;زیرا مىدانست اگر امر به معروف و نهى از منکر درست انجام گیردتمامى واجبات آسان و مشکل، استوار گردند.
امام باقر(ع)در بیان این ویژگى امر به معروف و نهى از منکرمىفرماید:
ان الامر بالمعروف و النهى عن المنکر فریضه عظیمه بها تقامالفرائض و تامن المذاهب و تحل المکاسب و ترد المظالم و تعمرالارض و ینتصف من الاعداء و یستقیم الامر.
امر به معروف و نهى از منکر فریضهاى بزرگ است که به واسطه آنتمامى فرایض دیگر استوار شده، راهها امن، درآمدها حلال، ستمهابرطرف و اراضى آباد مىشود، از دشمنان انتقام کشیده شده و امورراست مىگردد.
امیرمومنان(ع)امر به معروف و نهى از منکر را سنگ پایانى وکامل کننده امور معرفى مىکند و چنین مىفرماید:
وامر بالمعروف تکن من اهل فان استتمام الامور عندالله تبارک وتعالى الامر بالمعروف و النهى عن المنکر.
و به معروف امر کن تا از اهل معروف باشى; زیرا تمام و کمالامور نزد خداوند متعال به امر به معروف و نهى از منکر است.
2- امتیاز امت اسلامى
(کنتم خیر امه اخرجت اللناس تامرون بالمعروف و تنهون عنالمنکر و تومنون بالله...
قرآن از امت اسلامى به عنوان نیکوترین و برترین امتها یادمىکند و دلیل این فضیلت و برترى را سه خصوصیت امر به معروف ونهى از منکر و ایمان مىداند.
نکته قابل توجه در این آیه مقدم شدن امر به معروف بر ایماناست. ناگفته پیدا است این ویژگیها در سایر امتها نیز بوده است،پس چرا خداوند آنها را امتیاز امت اسلامى مىشمارد؟ برخى ازمفسران گفتهاند; به خاطر گستردگى وظیفه امر به معروف در اسلاماست ; ولى قانون دیگر امتها به این گستردگى و ظهور نبوده است.
و گروهى گفتهاند; برترى و امتیاز امت اسلامى به سبب این ویژگىنیست; بلکه این برترى و عظمتبه انجام دادن این دو وظیفه بستگىدارد; وقتى مردم مسلمان به ایمان خویش پایبند باشند و امر بهمعروف کنند،(به این دو شرط)برترین امتهایند و گرنه با عدم شرط،مشروط هم منعدم خواهد بود.
شاید بتوان گفت: بیان این آیه نوعى اخبار غیبى است. امتهاىدیگر امر به معروف و نهى از منکر داشتند ولى به شهادت قرآن آنرا ترک کردند و دچار تحریف و عذاب شدند; ولى امت اسلامى برترینامتها است; زیرا این فریضه در آن استوارتر و پابرجاتر خواهدبود و از انحراف و تحریف مصون خواهد ماند; یعنى این امت در اصلتشریع امر به معروف و نهى از منکر با دیگر امتها مساوى است ولىدر عمل به آن ثابتتر و استوارتر است.
معصومان نیز ملاک خیر و برترى را در امر به معروف و نهى ازمنکر شمردهاند; براى مثال در تفسیر قرطبى مىخوانیم:
جاء رجل الى النبى(ص)و هو على المنبر فقال: من خیرالناس قال:
آمرهم بالمعروف و آنها هم عن المنکر و اتقاهم لله و اوصلهملرحمه
پیامبر اکرم(ص)بر منبر نشسته بود. مردى به محضرش آمد وپرسید: برترین مردم کیست؟ حضرت فرمود: آن که بیش از دیگران امربه معروف و نهى از منکر کند، از خدا بیشتر بترسد و با خویشانشبیشتر رابطه داشته باشد.
3- راه نجات از زیانکارى
قرآن در سوره عصر با شدت تمام(ان، الف و لام استغراق و لامتاکید)و با سوگند(والعصر)همه انسانها را زیانکار معرفى مىکندمگر کسانى که داراى ویژگیهاى زیر باشند:
1- ایمان.
2- عمل صالح.
3- سفارش به حق و صبر.
گویا این آیات به یک ویژگى انسانى اشاره دارد. خطر گمراهى وانحراف همواره انسان را تهدید مىکند و عوامل درونى و بیرونى اورا به انحراف و تباهى فرا مىخواند. تنها راه نجات جامعه وافراد عبارت است از:
الف: علم به حق و باور کردن آن.
ب: عمل به حق.
ج: سفارش شدن پیوسته به حق و صبر.
معصومان نصرت الهى و عنایات او را در گرو امر به معروف و نهىاز منکر دانستهاند. پیامبر اکرم(ص)فرمود:
یا ایها الناس ان الله یقول لکم مروا بالمعروف و انهوا عنالمنکر قبل ان تدعوا فلا اجیب لکم و تسالون فلا اعطیکم وتستنصرون فلا انصرکم.
اى مردمان! خداوند به شما مىفرماید: به معروف امر و از منکرنهى کنید و الا قبل از آن که دعا کنید، اجابت نکنم و درخواستکنید، عنایت نکنم و از من یارى بخواهید، از یاریتان خوددارىورزم.
4- جامعه برتر
(الذین ان مکنا هم فى الارض اقاموا الصلاه و اتوا الزکاه وامروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبه الامور.
آنان که چون در زمین قدرتشان بخشیدیم نماز را برپاى مىدارندو زکات مىپردازند و امر به معروف و نهى از منکر مىکنند و عاقبتهمه کارها از آن خداوند است. این آیه براى جامعه نمونه قرآنىسه شرط ذکر کرده است:
1- رابطه با خالق(نماز).
2- رسیدگى به وضعیت اقتصادى یکدیگر(زکاه).
3- رسیدگى به وضعیت معنوى یکدیگر(امر به معروف و نهى ازمنکر).
به عبارت دیگر، براى رسیدن به جامعه برتر باید به سه نیاززیر توجه شود:
1- نیاز روحى به عبادت.
2- نیاز فقراى مادى به رسیدگى مادى.
3- نیاز فقراى معنوى به ارشاد و هدایت و امر به معروف و نهىاز منکر.
در نگاه قرآن و امامان معصوم، جامعهاى که امر به معروف و نهىاز منکر را ترک کند، گرفتار فساد، تباهى، و لعنت مىشود:
(لعن الذین کفروا من بنى اسرائیل... کانوا لایتناهون عن منکرفعلوه فلبئس ماکانوا یفعلون)
لعنتشدند آنان که کفر ورزیدند از بنى اسرائیل... آنان کهچون کار زشتى انجام مىدادند، یکدیگر را نهى از منکر نمىکردند وچه زشت کارى انجام مىدادند.
در ذیل این آیه از امام صادق(ع)چنین روایتشده است:
اما انهم لم یکونوا یدخلون مداخلهم و لا یجلسون مجالسهم ولکنکانوا اذا لقوهم ضحکوا فى وجوههم و آنسوابهم.
همانا آنان در راههایى که آنها(گنهکاران) مىپیمودند داخلنمىشدند(در گناه با آنان همراه نبودند)و در جلسات آنان شرکتنمىکردند ولى چون با آنان ملاقات مىکردند، به روى آنان تبسمکرده و با آنان انس مىگرفتند.
امام باقر(ع)مىفرماید:
بئس القوم قوم یعیبون الامر بالمعروف و النهى عن المنکر.
چه زشت مردمىاند آنان که بر امر به معروف و نهى از منکر عیبمىگیرند و آن را ناپسند مىشمارند.
امام صادق(ع)مىفرماید: ویل لقوم لایدینون الله بالامر بالمعروفو النهى عن المنکر.
واى بر مردمى که خداى را با امر به معروف و نهى از منکراطاعت نمىکنند!
ما قدست امه لم یوخذ لضعیفها من قویها غیر متعتع.
هرگز مقدس نیست امتى که بى هیچ لکنت زبانى حق ضعیف را از قوىباز پس نستاند.
اهداف و آثار
همه واجبات، اهداف و مصالحى دارند که به واسطه آن مصلحتها واهداف واجب شدهاند. این مصالح گاه آشکار است و گاه پنهان. هدفامر به معروف و نهى از منکر بسیار آشکار است. لفظ و عنوان اینواجب نشان مىدهد که هدف آن واداشتن مردم به ارزشهاى الهى وبازداشتن آنها از محرمات و مناهى خداوند است; به دیگر عبارت،پاکسازى فرد و جامعه از ناشایستگىها و آراستن به نیکىها هدفنهایى امر به معروف و نهى از منکر است.