آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

در سازمان های امروزی تسهیم دانش به اندازه ای اهمیت دارد که خود دانش به تنهایی قدرت محسوب نمی شود و آنچه  که به سازمان قدرت میدهد، دانشی است که کارکنان به اشتراک می گذارند. از این رو هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر فناوری اطلاعات بر تسهیم دانش با میانجی رضایت از ارتباط در ادارات ورزش و جوانان استان گیلان و مازندران بود. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود و جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گیلان و مازندران به تعداد250 نفر بودند که تعداد 214 پرسشنامه جمع آوری شد. از سه پرسشنامه استاندارد فناوری اطلاعات میتیک و همکاران (2017)، رضایت از ارتباط دان و هازن (1997) و تسهیم دانش همتی (2010) با آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0، 85/0، 89/0 استفاده شد. براساس مدل معادلات ساختاری، روابط بین متغیرها، از برازش قابل قبولی برخوردار بود و نشان داد بین فناوری اطلاعات و تسهیم دانش، فناوری اطلاعات و رضایت از ارتباط، رضایت از ارتباط و تسهیم دانش ارتباط معنی دار وجود دارد. همچنین نقش میانجی رضایت از ارتباط بر اثر فناوری اطلاعات و تسهیم دانش مورد تایید قرار گرفت. در نتیجه مدیران ادارات ورزش و جوانان می بایست جهت ارتقا عملکرد تسهیم دانش در سازمان، فناوری اطلاعات را به منظور افزایش رضایت از ارتباط کارکنان بکارگیرند تا انگیزه کافی برای تسهیم دانش فراهم شود.

The Relationship of Information Technology on Knowledge Sharing: With the Mediator Role of Communication Satisfaction

In today's organizations, knowledge sharing is so important that knowledge itself is not power, and what gives power to the organization is the knowledge that employees share. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of information technology on knowledge sharing through communication satisfaction in sports and youth departments of Gilan and Mazandaran provinces. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of information technology on knowledge sharing through communication satisfaction in sports and youth departments of Gilan and Mazandaran provinces. The research method was descriptive-correlational and the statistical population of this study was all employees of sports and youth departments of Guilan and Mazandaran provinces, numbering 250 people, of which 214 questionnaires were collected. Three standard questionnaires of Mitik et al. (2017), Dan and Hazen (1997) and Hemmati (2010) knowledge sharing with Cronbach's alpha were used, respectively. Based on the structural equation model, the relationships between the variables had an acceptable fit and showed that there is a significant relationship between information technology and knowledge sharing, information technology and communication satisfaction, communication satisfaction and knowledge sharing. The mediating role of communication satisfaction due to information technology and knowledge sharing was also confirmed. Conclusion Managers of sports and youth departments to improve knowledge sharing performance in the organization should use information technology to increase employee communication satisfaction to provide sufficient incentive to share knowledge.

تبلیغات