آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۵

چکیده

خداناباوری میراث دوره جدید تلقی می شود. هیوم را آغاز این میراث برمی شمارند. آنتونی فلو به رغم پنجاه سال گرایش بر الحاد، با طرح پرسشهایی در باب رنجوری این رویکرد، لرزه هایی بر ساختار این میراث افکنده و از امکان وجود خدا سخن گفته است. پرسشهای او در باب تشکیک مدعیات خداناباوری را نمی توان تنها نقض یا اشکال و امکان ردیه ای تلقی کرد. تکانه ای که وی با پرسش از امکان وجود خدا بر مبنای شالوده های علم در دوران آینده طرح کرد سه نتیجه به بار آورد. نخست ایجاد حفره ای اساسی در ادعاهای هیومی و الحاد، دوم امکان وارسی دوباره مدعیات الحاد و بازخوانی ادله خداناباوران و نقد و خدشه نظری بر آن و امکان نامدلل بودن نقض ها و ایرادها و سوم بازگشت به واخوانش صحیح و دقیق براهین خداباوران در اثبات وجود مبدئی شعورمند در خلقت جهان. ایده اصلی نوشتار حاضر آن است تا ابتدا رویکرد و دوره نخستین دیدگاه فلو در باب عدم امکان اثبات ایجابی خداباوری مورد واگشایی قرار گرفته، سپس دستاوردهای سه گانه بر تکانه های نظری بر میراث الحاد تبیین شده و در پایان اندیشه اصلی او در دوره دوم فکری بررسی و تحلیل گردد

Heritage of atheism shakes; A critique of Anthony Flo’s atheistic approach

Atheism is considered a legacy of the new age. Hume is considered the beginning of this legacy. Despite fifty years of atheism tendency, Antony Flew has thrown tremors into the structure of this heritage by raising questions about the suffering of this approach and has spoken about the possibility of God’s being. His questions about doubting the claims of atheism cannot be considered only as violations or fault and the possibility of refutation. The impulse that he proposed by asking about the possibility of God's being based on the foundations of science in the future produced three results. First, creating a fundamental hole in Hume's claims and atheism, secondly, the possibility of re-examining the claims of atheism and re-reading the arguments of atheists and criticizing it and the possibility of unproven of violations and objections, and thirdly, returning to the correct and accurate re-reading of the arguments of the theists in proving the being of an intelligent principle in the creation of the world. The main idea this article is that first the approach and period of Flow’s first intellectual period regarding the impossibility of positive proof of theism is analyzed, then are explained the triple achievements on the theoretical impulses of the heritage of atheism and at the end his main thought in the second intellectual period is analyzed.

تبلیغات