آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹

چکیده

هدف از مطالعه حاضر تحلیل نقش تعدیل کنندگی فضیلت سازمانی در تبیین رابطه بین توانمندسازی و سرمایه اجتماعی معلمان تربیت بدنی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع طرح های همبستگی بود که به روش مدل سازی معادلات ساختاری صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی معلمان تربیت بدنی استان همدان بود که تعداد 287 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر (1995)، فضیلت سازمانی کامرون (2004) و سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) بود. روایی پرسشنامه ها به تأیید 15 نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن ها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 86/0، 91/0 و 94/0 محاسبه گردید. یافته های تحقیق نشان داد که فضیلت سازمانی در تبیین رابطه بین توانمندسازی و سرمایه اجتماعی معلمان تربیت بدنی نقش تعدیل کنندگی دارد. همچنین سرمایه اجتماعی بر توانمندسازی معلمان تأثیر مثبت می گذارد. فضیلت سازمانی تأثیر مثبتی بر توانمندسازی معلمان تربیت بدنی دارد. براساس نتایج پژوهش حاضر می توان بیان نمود که تقویت فضیلت سازمانی و اخلاق در سطح فردی و سطح سازمانی نه تنها کارکرد مثبت بر توانمندسازی معلمان تربیت بدنی خواهد شد بلکه به طور معناداری رابطه سرمایه اجتماعی و فضیلت سازمانی را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

Analyzing the moderating role of Organizational Virtue in the relationship between Social capital and Psychological Empowerment of physical education teachers

The purpose of this study was to Analyzing the moderating role of Organizational Virtue in the relationship between Social capital and Psychological Empowerment physical of education teachers. Methodology was descriptive and correlational and it applied Structural Equation Modeling. The statistical population of the study was all physical education teachers’ in Hamadan province that 287 people who were selected through random sampling. For collecting data, Spreader's Psychological Empowerment (1995), Cameron’s Organizational Virtuousness (2004), and social capital’s Nahapiet and Ghoshal’s (1998) questionnaires were used. Questionnaires Validity was confirmed by 15 sports management professors and their reliability coefficients were found through Cronbach's alpha to be 0/86, 0/91, and 0/94 respectively. The result showed that the moderating role of Organizational Virtue in the relationship between Social capital and Psychological Empowerment was confirmed. Also, social capital has a positive and significant effect on physical education teacher’s Psychological Empowerment. Organizational Virtue has a positive and significant effect on physical education teacher’s Psychological Empowerment. According to the results this research, Strengthen Organizational Virtuousness in individual level and organizational level will strengthen relationship between Social capital and Psychological Empowerment of physical education teachers.

تبلیغات