آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط بین مدیریت کیفیت فراگیر با رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان یزد انجام شد. در این پژوهش از روش نمونه گیری سرشماری استفاده شد و حجم نمونه 168 نفر درنظر گرفته شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد مدیریت کیفیت فراگیر اسپینوال (2001)، رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف (2000) و عدالت سازمانی نیهوف و مورهن (1993) بود، که روایی آن ها به تأیید اساتید رسید و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزارهای اس.پی.اس.اس نسخه 26 و لیزرل استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی و مدلسازی ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش در مدل نهایی نشان داد که میزان تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر رفتار شهروندی سازمانی برابر با 65 درصد، میزان تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر عدالت سازمانی برابر با 94 درصد و میزان تاثیر غیرمستقیم مدیریت کیفیت فراگیر بر رفتار شهروندی سازمانی با میانجی گری عدالت سازمانی برابر با 36 درصد بود،که همه روابط در سطح 05/0 معنادار بودند. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که مدیران وزارت ورزش و جوانان باید توجه خاصی به مدیریت کیفیت فراگیر در جهت ایجاد عدالت سازمانی که توسعه و ارتقاء دهنده رفتار شهروندی سازمانی است، داشته باشند.

Designing a model of relations between Total Quality Management with Organizational Citizenship Behavior and Organizational Justice in employees of departments of sports and youth of Yazd province

The aim of this study was to investigate the relationship between Total Quality Management with Organizational Citizenship Behavior and Organizational Justice in employees of departments of sports and youth of Yazd province. The census sampling method was used and the sample size was 168 people. Data collection tools were the standard questionnaires of Spinval Total Quality Management (2001), Podsakov's Organizational Citizenship Behavior (2000) and Niehoff & Moorman's Organizational Justice (1993), their validity was confirmed by professors, and the reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha method. From descriptive and inferential statistical methods with SPSS software and the laser were used. In the descriptive statistics, the frequency, percentage, mean and standard deviation and in the inferential statistics, the Kolmogorov-Smirnov test, correlation coefficient and structural modeling were used. The results in the final model showed that the impact of Total Quality Management on Organizational Citizenship Behavior is equal to 65%, the impact of Total Quality Management on Organizational Justice was 94% and the indirect impact of Total Quality Management on Organizational Citizenship Behavior was 36% with the mediation of Organizational Justice, all relationships were significant at the 0.05 level. Therefore, it can be said that the managers of the Ministry of Sports and Youth should pay special attention to the Management of Total Quality in order to create Organizational Justice that develops and promotes Organizational Citizenship Behavior.

تبلیغات