آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تغییرات سریع علم و فناوری، تحول محیط تجاری و پیچیدگی کسب و کارهای امروزی، انتظارات از نیروی کار و حسابداران را افزایش داده است. بنابراین در پاسخ به انتظارات جدیدِ کسب و کارها و جامعه از دانشگاه ، تجدید نظر در برنامه آموزش حسابداری ضروری به نظر می رسد. هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی جامع آموزش حسابداری در دانشگاه نسل سوم و چهارم است. بدین منظور طی مصاحبه عمیق با اساتید و صاحب نظران حوزه حسابداری و خبرگان آموزش عالی داده های پژوهش گردآوری شده و با استفاده از روش شناسی کیفی نظریه زمینه بنیاد، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از تجزیه و تحلیل و کدگذاری داده ها در سطوح باز، محوری و انتخابی، در مرحله نهایی با مفهوم سازی و انتزاع، الگوی جامع آموزش حسابداری در دانشگاه نسل سوم و چهارم استخراج گردید. خروجی و دستاورد پیاده سازی الگوی پژوهش، می تواند به طور خاص برای بازنگری برنامه های آموزشی رشته حسابداری و همچنین به طور عام بر نحوه تعامل دانشگاه و رشته حسابداری با صنعت و جامعه در جهت بهبود کارآفرینی و نیز رشد و توسعه پایدار جامعه کمک نماید.

Designing Accounting Education Model at the Third and Fourth-Generation Universities

The expectation from the workforce and accountants has been increased due to the social, economic, and political changes along with the rapid changes in science and technology, changes in the business environment, and the complexity of today’s businesses. Therefore, to find a response to the new expectation of businesses and expectations of society from universities, revising the accounting curricula would be essential. The main purpose of the current study is to design a comprehensive accounting education model at the third and fourth-generation universities. In this regard, the needed data gathered by the interview with the professors, experts in the field of accounting, and higher education and has been analyzed by applying a qualitative methodology called the grounded theory. After analyzing and coding the data at open, selective, and axial levels the comprehensive accounting education model at the third and fourth- generation universities has been extracted by conceptualization and abstraction. The studied research method can be implemented specifically to revise the accounting curricula and would generally affect the interaction between university and accounting major with industry and society. Also, entrepreneurship will be improved and society will move toward sustainable development.

تبلیغات