چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی چیستی، چرایی و چگونگی تربیت بدنی در مدارس ابتدایی از منظر دانشجو معلمان بود. به منظور تحقق هدف فوق از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده گردید. میدان پژوهش شامل دانشجویان دختر و پسر (1000 نفر)، ترم های آخر دانشگاه فرهنگیان کرمان در سال 1402 بودند. مشارکت کنندگان پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با استفاده از قاعده رایج "اشباع نظری" در روش های کیفی انتخاب شدند. حجم مشارکت کنندگان پژوهش، شامل 21 نفر از اعضای میدان پژوهش بوده است. شیوه گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته است. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از الگوی چندمرحله ای کلایزی استفاده شد. جهت بررسی روایی داده های حاصل از مصاحبه ها نیز از دو معیار اعتبار پذیری و تأیید پذیری استفاده شد. نتایج در دو مضمون اصلی و دوازده مضمون فرعی خلاصه شده اند. بر اساس نتایج این پژوهش تربیت بدنی یعنی رشته ای علمی با روابط میان رشته ای هستی شناختی. چرایی شامل مضامین فرعی میان رشته ای و چگونگی شامل مضامین فرعی رشته محوری هستند.

The Study of Physical Education Importance in terms of Nature, Reason, and Implementation in Elementary Schools from Student-teachers’ Viewpoints of Farhangian University (A Phenomenological Research)

The purpose of this research was to investigate the nature, reason and howness of physical education in elementary schools from the student teachers’ perspectives . In order to achieve the above goal, descriptive phenomenology method was used. The field of research included male and female students (1000 people) who were in their last semesters in Farhangian University of Kerman in 1402. Research participants were selected via the purposeful sampling method and using the common rule of "theoretical saturation" in qualitative methods. The volume of research participants included 21 members of the research field. The method of data collection is semi-structured interview. Clayey's multi-stage model was used to analyze the data. In order to check the validity of the data obtained from the interviews, two criteria of validity and verifiability were used. The results were summarized in two main themes and twelve sub-themes. According to the results of this research, physical education means a scientific discipline with ontological interdiscipline relationships. Whyness includes interdisciplinary sub-themes and howness includes core sub-themes.

تبلیغات