آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶

چکیده

هدف از انجام این تحقیق، بررسی ارتباط حسادت سازمانی و درگیری شغلی از طریق رفتارهای منافقانه در معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم بود. این تحقیق بر حسب هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی، مقطعی بود. جامعه آماری این تحقیق، کلیه معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم به تعداد 87 نفر بود، که از این تعداد 83 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری سر شماری با محقق همکاری کردند. برای توصیف داده ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، ریگرسیون و معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS وPLS استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که ببین حسادت سازمانی و مولفه های آن با رفتارهای منافقانه رابطه مثبت و معنادار و بین حسادت سازمانی و مولفه های آن با درگیری شغلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد و همچنین بین رفتارهای منافقانه و مولفه های آن با درگیری شغلی رابطه منفی و معنادار مشاهده شد و در نهایت نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین حسادت سازمانی و درگیری شغلی از طریق رفتارهای منافقانه در آزمودنی ها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

A study of organizational jealousy and job conflict through Deceptive behaviors

The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational jealousy and job conflict through deceptive behaviors in the physical education teachers of Mamasani and Rostam. This study was practical, and in terms of nature and method, a description of the type of correlation and timely. The statistical population of this study was all 87 physical education teachers in Mamasani and Rostam, of which 83 were sample and sampled with a number of sampling. Descriptive statistics methods were used to describe data and data analysis of Pearson correlation coefficient, reporting and structural equations in SPSS and PLS software. The results of the study showed that organizational jealousy and its components with deceptive behaviors have a positive and meaningful relationship between organizational jealousy and its components with a positive and significant relationship in the work, as well as between hypocritical behaviors and components with its components and components. Positive involvement in the work was observed in a negative and significant relationship, and finally the results of the study showed that there was a positive and significant relationship between organizational jealousy and positive involvement in the subject through deceptive behaviors in subjects. Therefore, organizational jealousy can provide the ground for hypocritical behaviors and reduce job conflict among teachers. It is suggested that in order to increase job involvement in teachers, managers and policy makers should observe the norms and behaviors of reducing organizational jealousy such as honesty, justice, commitment and responsibility in interaction with teachers.

تبلیغات