آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

مقاله حاضر، با هدف مطالعه رابطه بین ادراک توانمندی و بروز خلاقیت، در کارکنان هنرستان های فنی و حرفه ای ناحیه 1 استان البرز انجام شده است. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است که در آن داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. جامعه آماری این پژوهش بر اساس اطلاعات مرکز انفورماتیک اداره آموزش و پرورش ناحیه یک استان البرز برابر با 342 نفر می باشد که شامل 320 نفر مدرس و 22 نفر مدیر است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 173 نفر از مدرسان و 12 نفر از مدیران، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از نمونه آماری، از پرسشنامه های توانمندی اسپریتزر و خلاقیت تورنس که مورد تأیید صاحبنظران نیز هست، بهره گرفته شد. ضریبپایایی پرسشنامه ها به ترتیب 0.81 و0.84 به دست آمد که نشان از پایایی بالای آن ها دارد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت و با توجه به نرمال بودن داده ها، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که میان ادراک توانمندی و بروز خلاقیت کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین مولفه های ادراک توانمندی، خودمختاری بیشترین میزان همبستگی را با بروز خلاقیت کارکنان دارد.

تبلیغات