چکیده

یکی از رواتی که در عداد راویان از امام صادق در اسناد روایی عنوان شده، غیاث بن ابراهیم است. او غیاث بن ابراهیم تمیمی عدنانی است و با غیاث نخعی متفاوت است. صحت این ادعا با توجه به قبیله، کنیه و زادگاه دو عنوان یاشده نمایان می گردد. گرچه امکان نقل غیاث تمیمی از امام باقر وجود دارد، ولی نظر به آنکه فردی پرروایت بوده، بعید است زمان امام باقر را درک کرده باشد و از آن حضرت روایتی نقل نکرده باشد. در هر حال او از اصحاب امام کاظم نیز بوده است. شواهد فراوانی بر وثاقت و امامی بودن غیاث گواهی می دهد. مضامین روایات غیاث، یادکرد از حضرت علی با عنوان امیر المؤمنین، کاربست تعبیر «ثقه» از سوی نجاشی درباره غیاث، اعتماد کلینی به روایات غیاث با وجود روایات معارض از امامیان، تنها بخشی از شواهد مورد اشاره است. شایان ذکر است که مراد از غیاث بدون قید «بن ابراهیم» در اسناد روایی، غیاث بن ابرهیم تمیمیِ امامی است، نه غیاث بن کلوب عامی؛ مگر در مواردی که از اسحاق بن عمار نقل روایت کرده باشد.

غیاث بن إبراهیم، غیاث بن کلوب، تقییم الرّواه، تمییز المشترکات.

من الّذین یذکر اسمهم فی أسناد الروایات فی عداد من یروون عن الإمام الصادق غیاث بن إبراهیم. وهو غیاث بن إبراهیم التمیمی العدنانی، ویختلف عن غیاث النخعی. تتمّ صحّه هذا الادّعاء بالنّظر إلى عشیره وکنیه ومسقط رأسهما. هناک احتمال بروایه غیاث التّمیمی عن الإمام الباقر، لکن باعتبار أنّه کان کثیر الرّوایه، فمن المستبعد أن یکون قد أدرک زمن الإمام الباقر ولم یرو عنه حدیثاً. وعلى أیّ حال فهو من أصحاب الإمام الکاظم أیضاً. تشهد على وثاقته وإمامیّته شواهد کثیره. مضامین روایات غیاث، ذکر علی بعنوان «أمیر المؤمنین»، تعبیر النّجاشی عنه بلفظ «الثّقه»، اعتماد الکلینی علی روایاته مع وجود روایات معارضه عن الإمامیِّین، ما هی إلا بعض الشّواهد المشارالیها. والجدیر بالذّکر أنّ المقصود من غیاث بدون تقییده ب «بن إبراهیم» فی أسناد الرّوایات هو غیاث بن إبراهیم التّمیمی الإمامی، ولیس غیاث بن کلوب العامی؛ إلّا فی ما رواه عن إسحاق بن عمّار.

تبلیغات