آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه گری شناخت اجتماعی در ارتباط میان باور های هوشی و فرسودگی تحصیلی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و طرح همبستگی و تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان مدارس شاهد و ایثارگر شهر شیراز در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند که از این میان تعداد 205 نفر (118 دختر و 87 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه-های شناخت اجتماعی، فرسودگی تحصیلی و باور های هوشی استفاده شد. برای روایی مقیاس ها از تحلیل عامل تاییدی با نرم افزار AMOS و برای پایایی از آلفای کرانباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: یافته ها بیانگر تاثیر مستقیم و غیرمستقیم باور افزایشی هوش بر فرسودگی تحصیلی بود. اما باور ذاتی هوش تنها رابطه مستقیم با فرسودگی تحصیلی داشت. نتیجه گیری: به طور کلی می-توان نتیجه گرفت که شناخت اجتماعی متغیری مهم در بررسی رابطه باورهای هوشی و فرسودگی تحصیلی است.

Intelligence believes and academic burnout: Mediating role of social cognition

Introduction: The aim of this study was to investigate the mediating role of social cognition in the relationship between intelligence believes and academic burnout. Method: The study was descriptive and correlational research. The statistical population of the study consisted of all students of Shahed and Ishargar schools in Shiraz in the academic year of 1398-99, from which 205 people (118 girls and 87 boys) were selected by multi-stage cluster sampling. Data were gathered by social cognition questionnaire, academic burnout questionnaire and intelligence believe questionnaire. The methods used for analyzing was Pearson correlation and path analysis. Results: The results of the correlation matrix showed that there is a significant correlation between all variables of this study, which includes of social cognition, academic burnout and intelligence believe in the p <.0/01. The following analysis revealed the significant mediating role of social cognition in the relationship between intelligence believe and academic burnout. Conclusion: In general, it can be concluded that the social cognition and intelligence believe are two of the most important factors for investigating the academic burnout.

تبلیغات