وجودشناسی و فروعات آن از منظر دو سلسله کبرویّه و سهروردیّه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
وجود و مباحث مربوط به آن در عرفان اسلامی از اهمیّت ویژه ای برخوردار است. در این میان، بزرگان دو سلسله کبرویّه و سهروردیّه نظرات چشمگیری ارائه داده اند. در نوشتار حاضر وجود و فروعات آن از جمله اسماء و صفات الهی، تجلّی و مشاهده از منظر هر دو سلسله مورد بحث و فحص قرار گرفته است. ازین رو سعی بر این است ابتدا به دیدگاه های مشایخ بزرگ این دو طریقت عرفانی اشاره و تفاوت و تشابهات موجود در آراء آنها ذکر شود. اکثر بزرگان این دو سلسله، وجود را با خداوند متعال یکی دانسته اند و بعضی از ایشان در رابطه ارتباط وجود با جهان هستی و انسان تأکید می کنند که وجود واقعی از آن خداوند است و سایر مخلوقات تجلّیّات او هستند. از جمله سعدالدّین حمویه و عزیز الدّین نسفی به کرّات اذعان می کنند که خداوند هستی نیست نمای و همه مخلوقات نیستی هستی نمای هستند. لازم به ذکر است ارجاعات داخل متن از نوع نقل به مفهوم است نه نقل به عین.Ontology and its derivatives In the view Of two dynasties kobravieyyeh and sohravardieyyeh
Existences and its related topics in the Islamic Gnosticism have special importance. In this case, scholars and grandees of these series have presented the outstanding theories. In this paper, existence and its derivatives such as divine names and traits, expression and manifestation have discussed by these dynasties. So, we try to point out theories of their scholars about Gnostic doctrine and the present differences and similarities in their views. Some Of them emphasize on the relationship between exitstence with Universe and human beings that the real existence belongs to god and other creatures are his manifestations. For instance, Saadaddin Hamoyyeh, Azizaddin Nasafi, repeatedly say that Allah is the existence of the posing nothingness, and all creatures are the nothingness of the posing existence.