انتظارات از حوزه علمیه تمدنی با نگاه به بیانات مقام معظم رهبری؛ بررسی انتقادی برنامه جدید ابلاغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه در سال 1401 (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
شیعه به عنوان مذهب اصیل اسلامی از سازماندهی نیرومند روحانیت تحت اشراف سازمان حوزه علمیه برخوردار است. این نهاد با وقوع انقلاب اسلامی، تحولات بسیاری به خود دیده و در مراحل مختلف تغییرات ساختاری و محتوایی داشته است. آخرین این تحولات، برنامه ای است که با آغاز سال تحصیلی 1401 بعد از شش سال، کار تحقیقاتی و اجرای آزمایشی ابلاغ گردیده است. اینکه آیا در این برنامه ویژگی های حوزه تراز تمدن اسلامی بر اساس اندیشه مقام معظم رهبری لحاظ گردیده یا نه، پرسش پژوهش حاضر است. از این رو برنامه مذکور در مقایسه با برنامه قبلی با نگاهی انتقادی مورد بررسی قرار می گیرد و با بیان محاسن و معایبی که دارد، انتظارات مغفول در آن جهت نیل به حوزه علمیه تراز تمدن نوین اسلامی بر اساس منویات مقام معظم رهبری شناسایی و تبیین می گردد. در این پژوهش، شانزده ویژگی منحصر به فرد این برنامه که با برنامه قبلی متمایز است، شناسایی شده و انتظارات هفده گانه از بیانات اندیشه انقلابی مقام معظم رهبری استخراج شده است؛ در نهایت الگوی مناسبی برای حوزه علمیه در خور تمدن نوین اسلامی معرفی شده است.The expectations from the civilized seminary by looking at the statements of the Supreme Leader; Critical review of the new program announced by the management center of seminaries in 2023
As an authentic Islamic religion, Shia has a powerful organization of clergy under the aristocracy of the seminary organization. With the occurrence of the Islamic revolution, this institution has seen many changes and has had structural and content changes in different stages. The last of these developments is the program that was announced at the beginning of the 1401 academic year after six years of research work and experimental implementation. Whether or not the characteristics of the level of Islamic civilization are considered in this program based on the thought of the Supreme Leader, is the question of the present research. Therefore, compared to the previous program, the mentioned program is examined with a critical eye, and by stating its merits and demerits, the missed expectations in order to reach the seminary level of modern Islamic civilization are identified and explained based on the menus of the Supreme Leader. be made In this research, sixteen unique features of this program, which are different from the previous program, have been identified, and seventeen expectations have been extracted from the statements of the Supreme Leader's revolutionary thought; Finally, a suitable model for the seminary suitable for the modern Islamic civilization has been introduced.