ارزیابی روش شناختی کاربست نظریه فرایند متمدن شدن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
کاربست نظریه ها، به ویژه نظریه های تاریخیْ پایه پرسشی جدی و قابل توجه در جامعه شناسی است که از قضا در ایران به خوبی به آن پرداخته نشده است. این پژوهش از منظری روش شناختیْ اِمکان و ضرورت کاربست نظریه فرایند متمدن شدن الیاس در بستر جامعه ایرانی را مورد ارزیابی قرار داده؛ و این ایده را پشتیبانی می کند که محققان ایرانی می توانند با لحاظ احتیاطات تکنیکی و روشی ای که در متن به آن ها اشاره شده، مسائل مرتبط با این تئوری در جامعه ایران را موردمطالعه قرار دهند. پیش فرض اصلی ما در این مقاله نیاز عرصه سیاست گذاری فرهنگی به نگاه تاریخی بوده؛ و به همین رو، ضمن اینکه این نوشتار می تواند به ایده ای مناسب برای ارزیابی روش شناختی کاربست نظریه ها منجر شود، درعین حال به ما یادآوری نیز خواهد کرد که چگونه نظریه هایی می توانند برای ارزیابی های فرهنگی راهگشا باشند و چگونه این نظریه ها باید با تاریخ اجتماعی مورد بحث پیوند برقرار کنند. در این راستا، پرسشی که این پژوهش درصدد پاسخ به آن بوده است، این بود که چگونه می توان نظریه ای تاریخی مانند نظریه الیاس را در بستر ایران به کار گرفت؟Methodological Evaluation of the Application of the theory of Civilizing Process
The application of theories, especially historical theories, is the basis of a serious and significant question in sociology, which, ironically, has not been addressed well in Iran. From a methodological point of view, this research has evaluated the possibility and necessity of applying the theory of The Civilizing Process in the context of Iranian society; and it supports the idea that Iranian researchers can study issues related to this theory in Iranian society in terms of the technical and methodological precautions mentioned in the text. Our main premise in this research is the need for a historical perspective in the field of cultural policy; And so, while this article can lead to a suitable idea for the methodological evaluation of the application of theories, at the same time it will remind us how theories can open the way for cultural evaluations and how these theories should be linked with the social history in question. In this regard, the question that this study was trying to answer was how to apply a historical theory like the Elias theory in the context of Iran?