کریپتوآرت؛ آمیختگی بین هنر و فناوری بلاک چین (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بیان مسئله: جدیدترین آمیختگی بین هنر و فناوری بلاک چین، حرکت هنری تازه ای را به نام کریپتوآرت پدید آورده است. این شیوه نوظهور که به تازگی توجه جهان هنر را به خود جلب کرده، نیازمند درک و خوانش ویژه ای است. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که چه چیزی این فناوری نوآورانه را به هنر تبدیل می کند و تلاش دارد تا بیابد آیا کریپتوآرت می تواند بازارمحوری و کالاشدگی هنر را در نظام سرمایه داری به چالش بکشد؟هدف پژوهش: هدف مطالعه پیش رو این است تا ضمن آشنایی با شیوه عملکرد تکنولوژی در کریپتوآرت و ردگیری زمینه های شکل گیری آن در تاریخ هنر، به درک بهتری از این حرکت جدید هنری دست یابد و هم چنین پتانسیل رهایی بخش هنر رمزنگاری را در حیطه بازارمحوری مورد مطالعه قرار دهد.روش پژوهش: این پژوهش با هدف بنیادی و روش تاریخی-توصیفی برای پاسخ به سؤالات خود، از نظرات اندیشمندانی چون «لوسی لیپارد»، «والتر بنیامین» و «ژان بودریار» بهره برده است. نمونه ای از آثار کریپتوآرت نیز در تحقیق پیش رو مورد مطالعه قرار گرفته است؛ روش نمونه گیری غیرتصادفی، هدفمند و شامل اثر هنرمند نام آشنای معاصر «دیمین هرست» است که پروژه وی بازتاب بیش تری در رسانه ها داشته و قیمت فروش آن قابل توجه بوده است.نتیجه گیری: نتایج روشن می سازد کریپتوآرت از این رو هنر است که در امتداد مفاهیم پیشین تاریخ هنر معاصر در تکاپوی بازتعریف هنر و نمایاندن رابطه آن با زندگی است. تکنولوژی در این رویه تازه می کوشد از طریق منضم کردن یک دارایی مجازی به آثار، اصالت و یگانگی مد نظر مدرنیسم را به هنر دیجیتال باز گرداند. هم چنین یافته ها بیانگر این هستند که هنر رمزنگاری شده می تواند فرصت ها و تهدید هایی را برای اقتصاد هنر به همراه داشته باشد؛ از یک سو توانایی تمرکززدایی و به چالش کشیدن چارچوب های مرسوم بازار سرمایه محور هنر را دارد و از سوی دیگر می تواند به ابزاری جهت تقویت فرایند کالاشدگی و تسلط مجدد سرمایه بر هنر تبدیل شود.CryptoArt; A Fusion Between Art and Blockchain Technology
Problem statement: The latest fusion between art and blockchain technology has created a new artistic movement called CryptoArt. This emerging method, which has recently attracted the art world’s attention, requires exceptional understanding and reading.The current research seeks to answer what turns this innovative technology into art and tries to determine whether CryptoArt can challenge market-oriented and commoditized art in the capitalist system.
Research objective: The purpose of the upcoming study is to get to know the way technology works in CryptoArt and trace its formation grounds in the history of art, to achieve a better understanding of this new artistic movement, and also to study the emancipatory potential of CryptoArt in the market-oriented field.
Research method: The present study draws upon the opinions of thinkers such as “Lucy Lippard,” “Walter Benjamin” and “Jean Baudrillard” and uses a fundamental purpose and historical-descriptive method to answer its questions. This research attempts to study an example of CryptoArt; The non-random sampling method was purposeful and includes the work of the well-known contemporary artist Damien Hirst, whose project has been reflected in the media, and whose sale price has been significant.
Conclusion: The results make it clear that CryptoArt follows the concepts of contemporary art history to redefine art and show its relationship with life. In this new procedure, technology tries to restore the authenticity and uniqueness of modernism to digital art by adding a virtual asset to the works. Also, the findings indicate that encrypted art can bring opportunities and threats to the art world. On the one hand, it can decentralize and challenge the conventional frameworks of the capital-oriented art market, and on the other hand, it can become a tool to strengthen the commodification process and re-dominate capital over art.