آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

آدمی در برخورد با امور ناخوشایندی همچون درد، رنج، اندوه، بیماری و مرگ و انواع بلایا متوجه می شود که دنیا و هستی پیش رویش آکنده از ناملایماتی است که می تواند اندیشه او را هم مانند جسمش تحت تأثیر قرار دهد. فیلسوفان در برخورد با این امور ناخوشایند بوده که به اندیشه در باب شرور توجیه عقلانی آن برآمدند. در این زمینه آراء فراوانی از متفکران غربی و اسلامی وجود دارد، لیکن ما لازم دیدیم که به جست وجوی این مهم در اندیشه حضرت امیر المؤمنین(ع) در نهج البلاغه بپردازیم تا دریابیم مسأله شر که به عنوان یکی از دستاویزهای ملحدان از زبان بزرگان دینی همچون اسلام چه جایگاه و چه توجیهی دارد؟ در بادی امر باید توجه نمود که ایشان منکر وجود شرور طبیعی و مابعدالطبیعی نیستند بلکه آن را از اقتضائات دنیای مادی دانسته و به علاوه هیچ وجهی برای شرور اخلاقی قائل نمی باشند. در مورد شرور طبیعی و مابعدالطبیعی؛ باید گفت که بر اساس حکمت الهی وجود این شرور در عالم نیز، برای وصول به اهدافی است که از جمله آن می توان به امتحانات و آزمایش های الهی و پاک شدن از گناه اشاره کرد. تا بهتر بتواند خود را برای دنیای برقرار و جاوید آماده کند و بهشت را که عاری از زوال و اقسام شرور است برای خود برگزیند.

Natural villain in material life from the point of view of Nahj al-Balaghah and its Quranic evidences

In dealing with unpleasant things such as pain, suffering, sorrow, disease and death and all kinds of disasters, one realizes that the world and the universe in front of him is full of adversities that can affect his mind as well as his body. It was the philosophers who dealt with these unpleasant things and thought about the villain of its rational justification. There are many opinions of Western and Islamic thinkers in this regard, but we found it necessary to search for this important thing in the thought of Amir al-Mu'menin (AS) in Nahj al-Balaghah to find what is the position and justification of the issue of evil as one of the atheists' excuses from the language of religious leaders such as Islam? In the end, it should be noted that they do not deny the existence of natural and metaphysical villain, but consider it as a requirement of the material world and, in addition, do not consider any aspect of moral villain. In the case of natural and metaphysical villain, It should be said that according to divine wisdom, the existence of this villain in the universe is also to achieve goals, including divine tests and trials and purification from sin. So that he can better prepare himself for the established and eternal world and choose a paradise that is free from decay and all kinds of villain.

تبلیغات