نویسندگان: نسرین اشتیاقی راد

کلیدواژه‌ها: حکم حکمت لقمان قرآن اهل بیت (ع)

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۲۲۹ - ۲۵۳
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۵۹

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام برای هدایت بشر در بسیاری موارد از علوم متنوع استفاده نموده اند و بخش عمده ای از این معارف الهی مرتبط با سبک زندگی است. یکی از اهداف مهم تربیتی اسلام، تعلیم حکمت است. به فرموده قرآن در سرلوحه اهداف تمام انبیاء، آموزش حکمت به مردم قرار داشته است. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی مفهوم واژه حکیم را مورد بررسی قرار داده است. با مراجعه به اصل معنی کلمه(حکم) می توان به دست آورد که حکمت یک حالت و خصیصه درک و تشخیص است که شخص به وسیله آن می تواند حق و واقعیت را درک کند و مانع از فساد شود و کار را متقن و محکم انجام دهد. انسان می تواند در پرتو علم و عمل، ریاضت و مجاهدت در راه پاکسازی و طی مراحل کمال، به مقام عالی حکمت برسد؛ انسان حکیم هدف و کاربرد نعمت های الهی را می داند و هر چیزی را در جای خود به کار می گیرد. در فرهنگ و تمدن اسلامی اخلاق، جایگاه شایسته و بایسته ای دارد. در این فرهنگ، حکیم به دنبال سلامت جسم و روح و روان آدمی است و به بیماران، امید و اطمینان و آرامش می بخشد و جامع علومی است که برای تعالی و هدایت بشر لازم است؛ حکیم به دنبال رفع آلام و دردها و رنج های بشری و زیست بهتر و حیات طیبه برای فرد و جامعه است.

Hakim’s Concept and its Impact in Lives by Enjoying Verses and Narrations

Holy Quran and Ahl Al Bait have applied various sciences in order to lead human beings which the main part relates to life style. One of the islam’s educational goals is to teach Hikmat (wisdom). As Quran says teaching wisdom was assigned as the main goal of all Imams. The present article studies the concept of term Hikmat by descriptive – analytical method. By referring to the root of the term it could be resulted that Hikmat is characteristic of understanding and perception. Wise human appreciates Lord’s gifts and enjoys everything on its right time and place. Ethics is of special status in Islamic civil and culture.  Wise human tries to remove others’ pains and troubles in order to make a better life for himself and society.

تبلیغات