آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

The present study strived to determine the utility of tailor-made and learner-difference-based teacher education for the amelioration of the EFL teachers’ productive teacher immunity. To this end, 62 EFL teachers were selected from 12 language institutes in Urmia, Iran. The participants were randomly assigned to an experimental and a control group, and were asked to complete the teacher immunity questionnaire prior to the onset of the treatment sessions. In the treatment phase of the study, the experimental group received a tailor-made teacher immunity education on the basis of the overarching sub-constructs of the teacher immunity construct using a web conferencing system in ten sessions during a 5-week period. Notwithstanding, the control group received a learner-difference-based teacher education based on the predominant learner factors. Finally, both groups filled out the pertinent teacher immunity questionnaire anew, in order to examine the efficacy of the aforementioned treatments for the betterment of the teachers’ productive teacher immunity. The results of the study accentuated the fact that the EFL instructors’ teacher immunity was not impervious to the teacher education intervention. Furthermore, the tailor-made teacher immunity education had a more favorable impact on the improvement of the teachers’ productive teacher immunity. The findings might provide teacher educators with certain guiding principles that might empower them to revamp the current teacher education courses and tailor their education to meet the language teachers’ needs.

توسعه مصونیت معلم مولد با ارائه آموزش معلمان اختصاصی: یک تلاش سازنده؟

مطالعه حاضر بر آن است تا کاربرد آموزش معلم سفارشی و آموزش معلم مبتنی بر تفاوت های زبان آموزان را برای بهبود مصونیت موثر مدرسان زبان انگلیسی معین کند. برای این منظور، 62 مدرس زبان انگلیسی از 12 موسسه زبان ارومیه، ایران، انتخاب شدند. شرکت کنندگان به طور تصادفی در دو گروه مطالعه و مقایسه قرار گرفتند و از آن ها خواسته شد تا پرسشنامه مربوط به مصونیت معلم را قبل از شروع جلسات رفتار تکمیل کنند. در مرحله رفتار این پژوهش، گروه مطالعه بر اساس زیرساخت های فراگیر مصونیت معلم و با استفاده از سیستم وبینار، در ده جلسه و به مدت پنج هفته، برنامه آموزش مصونیت معلم را دریافت کردند. گروه مقایسه، آموزش معلم مبتنی بر تفاوت زبان آموزان را بر اساس ویژگی های برجسته زبان آموزان دریافت کردند. در آخر، هر دو گروه مجددا پرسشنامه مربوط به مصونیت معلم را تکمیل کردند تا اثربخشی رفتارهای فوق برای بهبود مصونیت موثر معلم را بررسی کنند. نتایج این مطالعه تاکید دارد که آموزش معلم در مصونیت مدرسان زبان انگلیسی بی تاثیر نیست. علاوه بر این، آموزش سفارشی مصونیت معلم، تاثیر مطلوب تری بر روی بهبود مصونیت موثر معلم داشت. یافته های تحقیق اصول های راهبردی مشخصی را در اختیار مدرسان قرار می دهد که ممکن است آن ها را قادر سازد تا واحدهای فعلی آموزش معلم را اصلاح کرده و آموزش خود را متناسب با نیازهای مدرسان زبان تنظیم کنند.

تبلیغات