شیوه های جست وجوی اطلاعات منابع موسیقایی در موتورهای جست وجو (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: کاربران هر رشته از روش های خاص خود برای برای دستیابی به اطلاعات استفاده می کنند. آگاهی از این روش ها می تواند به طراحی بهتر و افزایش دقت سیستم های بازیابی کمک کند. پژوهش حاضر شیوه های جست وجو به دست دانشجویان رشته موسیقی در موتورهای جست وجو را بررسی می کند. روش: تمامی 94 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد گروه های موسیقی دانشگاه هنر و دانشگاه تهران در چهار رشته آهنگ سازی، نوازندگی موسیقی ایرانی، نوازندگی موسیقی جهانی، موسیقی شناسی (اتنوموزیکولوژی) در این پیمایش شرکت کردند و به پرسش نامه محقق ساخته آن پاسخ دادند. پرسش نامه استفاده شده در این پژوهش، براساس مطالعه متون رشته تدوین، و تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی با به کارگیری نرم افزارهای اس.پی.اس.اس 23 و اکسل 2013 انجام شد. نتیجه گیری : میان میزان مهارت های موسیقایی و میزان استفاده از مؤلفه های جست وجوی محتوای تخصصی، فضا، راهبردها، منابع استفاده شده و دلایل انتخاب منابع رابطه ای مشاهده نشد.Methods of Searching Music Information Sources in Search Engines
Purpose: Users of different disciplines use specific search methods to get the information they need. Knowledge of these methods can help information professionals in designing and increasing accuracy of information retrieval systems. The field of music is not an exception. This study has investigated methods of searching music information sources in search engines by postgraduate students in two universities, namely The University of Fine Arts, and The University of Tehran. Methods: All the 94 postgraduate students in both universities completed a questionnaire. Their fields of study included composition , Iranian music, world music, and musicology (ethnomusicology). The questionnaire was researcher made. Descriptive and inferential statistics techniques were carried out for analysis of data using SPSS software (version 23) and Excel 2013 program. Findings: The students had musical skills such as reading musical notes, knowledge of instruments, knowledge of singers, and knowledge of musical styles, playing instruments at professional levels as well as singing skill at a beginner level. Also, students used general and specialized search engines for music scores, track and song titles, artist names, and album titles. They search in the search engines by exact phrase, specific names and playing music contents, and select retrieved resources according to the credibility, quality of audio files, ease of search and use, music files in mp3 format, and the like. Conc lusion: No relationship was found between the level of learning and the use of specialized content search components, space, strategies, resources used, and reasons for selecting sources.