بررسی میزان قرآن خوانی و درک معنا و ترجمه قرآن در ایران (برپایه داده های پیمایش ملی سنجش شاخص های توسعه فرهنگ قرآنی در سال 1400) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
سنجش دین داری به عنوان یکی از مباحث مهم جامعه شناسی دین، می تواند کمک زیادی به سیاست گذاری و برنامه ریزی بخصوص در جوامع دینی کند. به علاوه سنجش درست و علمی میزان دین داری می تواند انگاره های گوناگون در خصوص جایگاه دین و عملکرد دینی حاکمیت در کشور را اصلاح نماید. میزان خواندن قرآن و توجه به معنای آیات و ترجمه آنها به عنوان یکی از نمود های مهم و قابل سنجش و اندازه گیری رفتار دینی در سطح جامعه اسلامی، یکی از شاخص هایی است که علاوه بر نشان دادن وضعیت دینی، میزان موفقیت سیاست ها و برنامه های این حوزه را نیز روشن می کند. در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق آمیخته و نیز بکار گیری روش پیمایش در سطح ملی، کوشش شده شاخص های توسعه فرهنگ قرآنی در کشور به دقت بررسی و سنجیده شود. حجم نمونه برابر 1500نفر بوده است که به تفکیک جنس، مذهب، محل سکونت، سطح تحصیللات و سن نمونه گیری شده اند. از بررسی داده های به دست آمده پژوهش، این نتایج به دست آمده است: ارتباط معنا داری میان جنسیت و میزان قرآن خواند افراد وجود دارد. ارتباط مستقیمی میان سطح تحصیلات و قرآن خواندن روزانه و درک معنای آیات وجود دارد. ارتباط معناداری میان مذهب و میزان قرآن خواندن افراد به چشم می خورد.Investigating the rate of Quran reading and understanding the meaning and translation of the Quran in Iran (Based on the data of the National Survey measuring the indicators of the development of Quranic culture in 1400)
Assessing religiosity as one of the important topics in the sociology of religion can help a lot in policy-making and planning, especially in religious communities. In addition, a correct and scientific assessment of the level of religiosity can correct various ideas about the status of religion and the religious practice of the government in the country. The rate of reading the Qur'an is one of the indicators that show the religious status. In this research, by using the mixed research method and also using the survey method at the national level, an attempt has been made to carefully study and measure the indicators of the development of Quranic culture in the country. The sample size was 1500 people who were sampled by gender, religion, place of residence, level of education and age. Examining the data obtained from the study, the following results have been obtained: There is a significant relationship between gender and the amount of Quran recited by individuals. There is a direct relationship between the level of education and daily reading of the Qur'an and understanding the meaning of the verses. There is a significant relationship between religion and the amount of people reading the Qur'an.