مطالعۀ انسان شناختی مواجۀ دختران با مفهوم باکرگی؛ مطالعۀ موردی دختران مجرد 18 تا 30 ساله (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در این تحقیق به بررسی و مطالعه درک و مواجهه دختران نسل جدید با مفهوم باکرگی می پردازیم. محوریت تحقیق، تجربه زیسته دخترانی است که رابطه جنسی آزاد داشته اند و هرکدام در مواجهه با باکرگی و عدم باکرگی تصمیم های متفاوتی برای بدن و سرنوشت خود گرفته اند. در بخش نظری از نظریه پاکی و خطر مری داگلاس[1] به دلیل هم پوشانی با مسئله بکارت در ایران و ارتباط پاکی و ناپاکی بدن در مقوله باکرگی استفاده شده است. در بخش روش، محوریت تحقیق، مردم نگاری و کار میدانی بوده است. در این پژوهش با 55 مشارکت کننده مصاحبه انجام شده است. شرکت کنندگان 18 تا 30 ساله، مجرد، دارای تحصیلات دانشگاهی و از نظر اقتصادی و اجتماعی در سطح متوسط و متوسط رو به بالا هستند. درک و مواجهه دختران جدید نسبت به باکرگی درکی مبهم و پیچیده است. نسل جوان با درگیری و تناقض بین خواسته های فردی در امر جنسی و فشارهای اجتماعی در ارتباط با ارزشمندی بکارت دختران، با وجود هنجارشکنی اولیه در انتها مجبور به تبعیت و پذیرش هنجارهای غالب می شوند و برای پذیرش مجدد در اجتماع و ارائه بکارت فیزیکی، به عمل های ترمیم بکارت روی می آورند. Mary, Douglas .[1]An Anthropological Study of Girl's Encounter with the Concept of Virginity: A Case Study of Single Girls Aged 18 to 30 Years Old
In this research, we have studied the perception and encountering of the new generation of girls with the concept of virginity. The research focuses on the life experience of girls who have had free sexual intercourse. Each of them makes different decisions about their body and destiny in the face of virginity and non-virginity concepts. In the theoretical part, we have used the purity and danger theory of Mary Douglas because of the overlap with the issue of virginity in Iran and the relationship between purity and impurity of the body in the concept of virginity. In the methodological section, the focus of the research has been on ethnography and fieldwork. In this study, 50 participants were interviewed. The age group of the participants is 18 to 30 years old, single, with university education, and economically and socially in the middle and upper-middle level. Young girls' perceptions and encounters with virginity are vague and complex. The young generation, with conflicts and contradictions between individual desires in sex and social pressures related to the value of girls' virginity, despite the initial violation of the norm, but eventually girls are forced to follow and accept the prevailing norms, and in order to be accepted in society they must provide physical virginity and they have to perform virginity restoration surgeries.