چکیده

هدف از این پژوهش ارائه مدل ریاضی جهت تخصیص بودجه فرهنگی در پادگان های آموزشی جهت افزایش روحیه نشاط سربازان می باشد. در این مقاله، سه حوزه فرهنگی، ورزشی و مشاوره مورد بررسی قرارگرفته است. معیارها نشان می دهند که هر فعالیت چه اهدافی را محقق می کند. سپس با روش های وزن دهی استاندارد، وزن هر معیار مشخص می شود. در ادامه با استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره اولویت هر گزینه (فعالیت) را در هر حوزه به دست آوردیم. جهت مشخص شدن محدودیت ها، بر اساس نظر کارشناسان، تعداد حداقل و حداکثر تعداد اجرای هر فعالیت در دوره بودجه ریزی مشخص می شود. در تکمیل مدل، در برخی موارد که مطلوبیت هر فعالیت از سوی مخاطبین در اثربخشی آن فعالیت مؤثر بود، با نظرسنجی از سربازان، اولویت هر فعالیت را از دید آنان نیز به دست آورده و در تعیین اولویت نهایی فعالیت ها آن را در مدل نهایی وارد کردیم.

Designing a Mathematical Model for Budget Allocation in the Training Camps of the Armed Forces

This study aims to provide a mathematical model for allocating cultural budget in training camps to increase the morale of soldiers. In this article, three areas of culture, sports, and counseling are examined. Criteria show what goals each activity achieves. Then, with standard weighting methods, the weight of each criterion is determined. Using multi-criteria decision-making methods, we obtained the priority of each option (activity) in each area. To determine the limitations, based on experts' opinion, the minimum and the maximum number of implementation of each activity in the budgeting period is determined. In completing the model, in some cases where the desirability of each activity by the audience was effective in the effectiveness of that activity, by surveying the soldiers, we also obtained the priority of each activity from their point of view, and in determining the final priority of activities, we included it in the final model.

تبلیغات