بررسی حقوق شرکت های بازاریابی شبکه ای و طرح های هرمی ایران و امریکا
آرشیو
چکیده
پیشرفت علوم و ورود رایانه به بازار کار، تجارت الکترونیکی را پدید آورد و به دنبال آن بازاریابی شبکه ای شکل گرفت. به دلیل تازگی این دست آورد و نا آشنایی مردم با آن، شرکت های هرمی پدیدآمد. رشد فزاینده ی انواع مختلف شرکت های هرمی و فعالیت های گسترده آن ها که هیچ ارزش اقتصادی در بر ندارد سبب بروز نگرانی هایی در خصوص آثار زیان بار و ناخوشایند آن بر تعاملات اقتصادی و اجتماعی گردیده است. در شرکت های هرمی هیچ خبری از تولید، کالای مصرفی و کار مفید نیست و تنها هرم هایی را تشکیل می دهند که در آن ها پول افرادی که در سطوح پایین تر هرم قرار دارند به جیب شرکت و افرادی معدود می رود که در رأس هرم قرار می گیرند..دراین پژوهش تلاش شده تا حقوق شرکت های بازاریابی شبکه ای و طرح های هرمی را در ایران و امریکا مورد بررسی وکنکاش قراردهد. روش تحقیق اعمال شده دراین پایان نامه همانند بیشترپژوهش های گروه علوم انسانی توصیفی-تحلیلی است که براساس منابع معتبر علمی وبه اقتضای طبیعی پژوهش های فقهی از منابع ومآخذ فقهی و حقوقی معتبر و دست اول استفاده شده است.. نتایج بدست آمده عبارت است: اگر دربازاریابی شبکه ای شرایطی چند رعایت شود این نوع از بازاریابی میتواند بسیار مفید واقع شود، اما در شرکت های هرمی فعالیت دراین شرکتها علاوه بر جرم موضوع بند (ز) میتواند مصداق جرایم کلاهبرداری یا تحصیل مال به طریق نامشروع باشد. علاوه بر اینکه سرشاخه های شرکتهای هرمی حسب مورد به جرایم خروج غیرقانونی ارز از کشور و ورود کالای غیر مجاز به کشور نیز محکوم می شوند.شرکت های هرمی علاوه بر ضربه هایی که به اقتصاد کشور وارد می کنند، پیامدهای منفی اجتماعی بسیاری را به دنبال خواهند داشت .Evaluation of network marketing companies and pyramid schemes of Iran and America
The development of computer science and entry into the labor market, create e-commerce and network marketing was looking for. This is achieved because of the novelty and unfamiliarity with its people, the company emerged pyramid. The pyramid now no news of production, consumption good and useful work, and only pyramid that make up the In the lower levels of the pyramid are the people's money into the pockets of the companies and individuals who are at the top of the pyramid. The project tries to rights and pyramid schemes and network marketing companies in Iran and America are exploring it. The method applied in this thesis, as more research is descriptive and analytical Humanities According to reliable sources, due to the normal scientific and legal research of legal and valid legal sources and first-hand is used. The results are as follows:
If several conditions be met in network marketing this type of marketing can be very useful but the pyramid companies active in the company in addition to the offense in paragraph (g) could apply to property acquired through crime or fraud is illegitimate. In addition to branches in the pyramid companies to crimes of illegal exit the currency of the country of importation of goods into the country illegally sentenced. In addition to the impact of the pyramid companies to the economy, they will have to follow many negative social consequences.