نقش تابلوهای گردشگری در توسعه گردشگری شهر اصفهان (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
صنعت گردشگری در دنیای امروز یکی از صنایع پرسود از لحاظ اقتصادی و ایجاد و تبادل فرهنگی به شمار می آید. برای جذب گردشگر و معرفی بناها باید اقداماتی صورت بگیرد. از جمله این اقدامات می توان تبلیغات، چاپ کتاب، انتشار بروشور و تابلوها برای دسترسی بهتر گردشگران به مناطق مورد نظر را نام برد. تابلوهای گردشگری نقش ویژه ای را ایفا می کنند، به نوعی که می توان گفت این تابلوها زبان گویا برای راهنمایی یک گردشگرند و راهنمای خوبی برای جذب گردشگر، راهنمایی امین برای رسیدن به مکان مورد نظرند. تابلوها فقط نقش راهنما را ندارند، بلکه یک برند تبلیغاتی را با خود یدک می کشند. بنا براین شکل، اندازه، رنگ، جایگاه نصب، چندزبانه بودن، همه و همه در ساختار تابلوی راهنما مؤثر است. تابلوی گردشگری هویت فرهنگی و شخصیتی یک منطقه را به تصویر می کشد. هدف از تدوین این مقاله بررسی میزان تأثیرگذاری استفاده از تابلوهای گردشگری در سطح شهر اصفهان و توسعه گردشگری این شهر می باشد. روش این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی، و بر اساس ماهیت توصیفی - تحلیلی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شهروندان بالای 18 سال شهر اصفهان در سال 97 می باشد که به طور تصادفی مورد نمونه برداری قرار گرفته اند. جمع آوری اطلاعات میدانی و از طریق ابزار پرسشنامه تهیه گردیده است. نتیجه حاصل از این مطالعه نشان می دهد که بیش از 62 درصد گردشگران خارجی و بیش از 52 درصد گردشگران داخلی در نظرات خود این وضعیت را بین ضعیف و خیلی ضعیف توصیف کرده اند.The Role of Tourism Boards in the Development of Tourism in Isfahan
The tourism industry in today's world is considered as one of the economically profitable industries and the creation and exchanging means of culture. Measures should be taken to attract tourists and introduce the buildings. These measures include advertising, book printing, publishing brochures, and billboards for better access of tourists to the desired areas. Tourist boards play a special role. In a way, it can be said that these signs are eloquent language to guide a tourist and a good guide to attract the tourist, a reliable guide to get to the desired place; signs are not only a guide but also carry a brand of advertising. Thus, their shape, size, color, installation location, and multilingualism, all are effective in the structure of the signboard; and the tourism sign depicts the cultural identity and personality of an area. The purpose of this article is to investigate the effectiveness of the use of tourism signs in the city of Isfahan and the development of tourism in this city. The method of this research is applied based on the purpose and based on nature is descriptive-analytical. The statistical population of this research includes all citizens over 18 years old in Isfahan in 1997 who were randomly sampled. The necessary data were collected through a questionnaire. The results of this study show that more than 62% of foreign tourists and more than 52% of local tourists in their comments have described this situation as weak and very poor.