هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی چالش ها و مشکلات مربیان پیش از دبستان و ارائه راهکارهای جهت اصلاح و بهبود آنها می باشد. روش پژوهش، کاربردی از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) و جامعه ی آماری پژوهش در بخش کیفی، شامل کلیه ی مربیان پیش دبستانی شهرستان آق قلا است. در بخش کیفی از نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد که بر این اساس 15 نفر که شامل خبرگان این حوزه در زمینه ی برنامه درسی و اجرای دوره پیش دبستانی و دارای تجربه بلند مدت در زمینه تدریس دوره ی پیش دبستانی بودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه های نیمه ساختار یافته جهت دستیابی به مشکلات و چالش های مربیان دوره پیش دبستانی بود. سپس به منظور سنجش متغیرهای پژوهش، پرسشنامه ی محقق ساخته بر اساس یافته های حاصل از نظریه برخاسته از داده ها و از طرح نوخاسته گلیزر بر اساس طیف لیکرت 7 درجه ای طراحی شد که مشتمل بر 5، 2 و 3 سوال در زمینه دانش، مهارت و آموزش بود. سپس به منظور بررسی سوالات پژوهش از رویکرد دو مرحله ای استفاده شد و از نظرکمی به کمک 12 نفر از اساتید ضریب روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) بررسی و تأیید شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرنباخ به طور میانگین 87/0 بدست آمد و درنهایت برازندگی آن با تحلیل عاملی تأییدی، موردپذیرش قرارگرفت. براساس نتایج بدست آمده 3 مؤلفه ی دانش، مهارت و آموزش به عنوان مؤلفه های مؤثر بر کیفیت اجرای دوره ی پیش دبستانی شناخته شدند و وضعیت مؤلفه های مذکور که در ارتقای کیفیت اجرای کارورزی مؤثر بودند، از دیدگاه خبرگان این حوزه در زمینه ی برنامه درسی و دارای تجربه بلند مدت در زمینه تدریس دوره ی پیش دبستانی بودند ارزیابی گردید.