نشانههاى خدا در قرآن (5) زدواج مایه آرامش و سعادت
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
«هرکس که دوست دارد عاقبتبخیر بوده و با ایمان کامل و با دلى پاک از دنیا برود، حتما باید متاهل باشد»
پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله
بهترین وسیله براى بقاى نسل بشر و حفظ عفت عمومى جامعه بشرى و احساس آرامش; مساله ازدواج است که خواسته طبیعى انسان است و اسلام هم روى آن تاکید زیادى نموده و جوانان را تشویق به ازدواج کرده است . و ازدواج را ضامن بقاى بشر مىداند .
زیرا منظور از ازدواج تنها امور مادى و ظاهرى نیست که آنها جذب یکدیگر شوند، بلکه نکته مهمتر و باریکترى هم وجود دارد و آن این که نیازهاى روحى و بقاى نسل آنان هم باید تامین شود چون طراح آفرینش اصولا خلقت انسانها را جفتجفت قرار داده (1) که هرکدام از زن و مرد با شیوههاى مخصوص خود براى یافتن جفتخود تلاش مىکنند تا بهم برسند و به آن آرامشى که قرآن در آیه 21 سوره روم آن را مطرح کرده، برسند و در مکتب قرآن منظور از ازدواج رسیدن به نیازهاى جسمى و روحى و داشتن و حفظ عفت عمومى جامعه است (4) .
ازدواج از نظر قرآن
خداوند متعال در آیات متعدد سخن از ازدواج و انتخاب همسر به میان آورده و آن را مایه خوشبختى و بقاى نسل بشر دانسته است . که در این زمینه به عنوان نمونه، به چند آیه از کلام خدا تبرک مىجوییم که مىفرماید:
فاطر السموات و الارض جعل لکم من انفسکم ازواجا و من الانعام ازواجا یذرؤوکم فیه لیس کمثله شىء و هو السمیع العلیم» .
«خداوند آفریدگار آسمانها و زمین است و براى شما از جنس خودتان جفتهائى قرار داده و براى چارپایان نیز از جنس خودشان جفتهایى آفریده است این جفت قرار دادن وسیله تکثیر نسلهاى شماهاستخداوند مثل و مانندى ندارد و اوستشنونده و دانا» (5) .
همچنین در آیه دیگر به مساله ازدواج آنقدر اهمیت داده که حتى مىفرماید: از فقر هم نترسید و ازدواج کنید که خداوند شما را بىنیاز مىسازد:
«و انکحوا الایامى منکم و الصالحین من عبادکم و امائکم ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله والله واسع علیم» (6) .
«مردان و زنان بىهمسر; خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را، اگر فقیر و تنگدستباشند، خداوند از فضل خود آنان را بىنیاز مىسازد، خداوند گشایش دهنده و آگاه است» .
و در آیه 223 سوره بقره زنان را تشبیه به کشتزار کرده مىفرماید: «نسائکم حرث لکم» «زنان شما مانند کشتزارى براى شماها هستند» . چرا که کشتزار است که بذر را پرورش مىدهد و به ثمر مىرساند .
در اینجا ممکن است این سئوال پیش بیاید که اسلام نسبتبه زنان بىاحترامى کرده و آنان را از مقام انسانى; تنزل داده است . ولى غافل از این که با طرح این مساله معلوم مىشود قرآن بقاى نسل بشر را منوط به وجود زن مىداند و معتقد است اگر زن نبود، بذر مردان بزرگى که تاریخ بشر و دنیا را عوض کردهاند، به ثمر نمىرسید .
ازدواج از نظر احادیث
از نظر پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله ازدواج از اهمیت ویژهاى برخودار است چنانکه مىفرماید: «النکاح سنتی و من رغب عن سنتى فلیس منى» . «ازدواج و انتخاب همسر سنت من است و هر کس از سنت من پیروى نکند، از من نیست» .
ازدواج باعث وسعت رزق در زندگانى مىشود و درهاى رحمت و بخشش الهى با ازدواج گشوده مىگردد، چنانکه پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله مىفرماید:
«روزى را به وسیله ازدواج جستجو کنید» (7) .
و در حدیثى دیگر مىفرماید:
«هیچ فایدهاى بعد از اسلام، افضلتر از همسر مسلمان و مهربان صالحه براى انسان نیست که وقتى به او نگاه مىکند، خوشحال مىشود و هر وقت امر مىکند، اطاعت مىکند و در غیبت او مال و ناموسش را حفظ مىکند» (8) .
همچنین رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: «کسى که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده پس باید در نگهدارى نصف دیگر دینش برحذر باشد» (9) .
کسى که دوست دارد خدا را طاهر و مطهر ملاقات کند، باید تزویج کرده او را ملاقات نماید (10) .
امام صادق علیه السلام فرمود: «دو رکعت نماز فرد متاهل برتر از هفتاد رکعت نماز شخص مجرد است» (11) .
«هیچ بنائى در اسلام; که در پیشگاه خدا دوستداشتنىتر از بناى ازدواج باشد، نیست» (12) .
وساطت در ازدواج
بر اساس آیه «تعاونوا على البر و التقوى» ; (13) اسلام دین تعاون و مسؤولیت است و تمام پیروان آن به منزله یک خانواده بزرگ دور هم جمع شده و به نسبت امکانات در برابر یکدیگر مسؤولند . طبق فرموده پیامبر خدا تمام این افراد مانند اعضاى یک پیکر بهم مربوطاند و اتصال آنان به همدیگر از اتصال شعاعهاى خورشیدى به مرکز آن محکمتر است (14) .
بررسى احادیث اسلامى و گفتار ائمه علیهم السلام نشان مىدهد که تمام مردم متمکن در رفع گرفتاریهاى گرفتاران، و از جمله در موضوع ازدواج اشخاص غیر متاهل، باید نقش مؤثرى داشته باشند و این عمل آنان، پاداش فراوانى را در پى خواهد داشت چنانکه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مىفرماید:
«هرکس با مال و تلاشش یک نفر شخص مجرد را متاهل نماید، خداوند کریم در روز قیامتبا نظر رحمتبر وى نگاه مىکند» (15) .
در روایتى دیگر از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله نقل شده است:
«هرکس مقدمات ازدواج دو نفر را فراهم نماید، خداوند او را با حوریان بهشتى تزویج مىفرماید و به هر قدمى که برداشته، و به هر کلمهاى که در این مورد بیان داشته، پاداش یک سال عبادت را براى وى مرحمت مىفرماید» (16) .
همچنین امیرالمؤمنین على علیه السلام فرمودند: «بهترین شفاعتها و واسطگى، آن است که با تلاش خود عامل تزویج دو نفر باشى» (17) .
آثار اخروى ازدواج
علاوه بر آثار دنیوى زناشویى که آرامش روحى و فرزندان صالح شاخصترین آنها مىباشد، از نظر معنوى و آنجهانى نیز این عمل خداپسندانه فوقالعاده مورد توجه مىباشد، ازدواج; انسان را از گناهان بیشتر باز داشته و عامل تقرب در پیشگاه خداوند است . این سنت نبوى پاداش عبادت را دوچندان نموده و خود نیز از بهترین طاعات الهى محسوب مىگردد . چنانکه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مىفرمایند:
«هرکس که دوست دارد عاقبتبخیر بوده و با ایمان کامل و با دلى پاک از دنیا برود، حتما باید متاهل باشد» (18) .
پىنوشت:
1) آیه 8 سوره نبا «و خلقناکم ازواجا» و فاطر، آیه 11 «... جعلکم ازواجا . .» .
2) آیه 11 سوره شورى «... یذرؤوکمفیه ...» .
3) 21 روم «. . لتسکنوا الیها . .» .
4) هن لباس لکم .
5) شورى: 11 .
6) نور: 32 .
7) شیخ طوسى، تهذیب الاحکام، ج7، ص 286، حدیث 3 .
8) شیخ طوسى، تهذیب الاحکام، ج7، ص 287، حدیث 4 .
9) شیخ حر عاملى، وسائل الشیعه، ج20، ابواب مقدمات النکاح، باب 1، ح 12، (30جلدى) .
10) وسائل، ج20، باب 1، ح15 .
11) تهذیب، ج7، ص 286 .
12) شیخ حر عاملى، وسائل الشیعه، ج20، ابواب مقدماتالنکاح، باب 1، ح4 .
13) مائده: 2 .
14) اصول کافى، ج2، ص 166 .
15) همان، باب 12، ح1 .
16) بحارالانوار، ج103، ص 221 - وسائل الشیعه، همان، باب 12، ح5 .
17) روضةالمتقین، ج8، ص 111 - وسائل الشیعه، ج20، ابواب مقدماتالنکاح، باب 12، ح2 .
18) همان، باب 1، ح15 .
پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله
بهترین وسیله براى بقاى نسل بشر و حفظ عفت عمومى جامعه بشرى و احساس آرامش; مساله ازدواج است که خواسته طبیعى انسان است و اسلام هم روى آن تاکید زیادى نموده و جوانان را تشویق به ازدواج کرده است . و ازدواج را ضامن بقاى بشر مىداند .
زیرا منظور از ازدواج تنها امور مادى و ظاهرى نیست که آنها جذب یکدیگر شوند، بلکه نکته مهمتر و باریکترى هم وجود دارد و آن این که نیازهاى روحى و بقاى نسل آنان هم باید تامین شود چون طراح آفرینش اصولا خلقت انسانها را جفتجفت قرار داده (1) که هرکدام از زن و مرد با شیوههاى مخصوص خود براى یافتن جفتخود تلاش مىکنند تا بهم برسند و به آن آرامشى که قرآن در آیه 21 سوره روم آن را مطرح کرده، برسند و در مکتب قرآن منظور از ازدواج رسیدن به نیازهاى جسمى و روحى و داشتن و حفظ عفت عمومى جامعه است (4) .
ازدواج از نظر قرآن
خداوند متعال در آیات متعدد سخن از ازدواج و انتخاب همسر به میان آورده و آن را مایه خوشبختى و بقاى نسل بشر دانسته است . که در این زمینه به عنوان نمونه، به چند آیه از کلام خدا تبرک مىجوییم که مىفرماید:
فاطر السموات و الارض جعل لکم من انفسکم ازواجا و من الانعام ازواجا یذرؤوکم فیه لیس کمثله شىء و هو السمیع العلیم» .
«خداوند آفریدگار آسمانها و زمین است و براى شما از جنس خودتان جفتهائى قرار داده و براى چارپایان نیز از جنس خودشان جفتهایى آفریده است این جفت قرار دادن وسیله تکثیر نسلهاى شماهاستخداوند مثل و مانندى ندارد و اوستشنونده و دانا» (5) .
همچنین در آیه دیگر به مساله ازدواج آنقدر اهمیت داده که حتى مىفرماید: از فقر هم نترسید و ازدواج کنید که خداوند شما را بىنیاز مىسازد:
«و انکحوا الایامى منکم و الصالحین من عبادکم و امائکم ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله والله واسع علیم» (6) .
«مردان و زنان بىهمسر; خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را، اگر فقیر و تنگدستباشند، خداوند از فضل خود آنان را بىنیاز مىسازد، خداوند گشایش دهنده و آگاه است» .
و در آیه 223 سوره بقره زنان را تشبیه به کشتزار کرده مىفرماید: «نسائکم حرث لکم» «زنان شما مانند کشتزارى براى شماها هستند» . چرا که کشتزار است که بذر را پرورش مىدهد و به ثمر مىرساند .
در اینجا ممکن است این سئوال پیش بیاید که اسلام نسبتبه زنان بىاحترامى کرده و آنان را از مقام انسانى; تنزل داده است . ولى غافل از این که با طرح این مساله معلوم مىشود قرآن بقاى نسل بشر را منوط به وجود زن مىداند و معتقد است اگر زن نبود، بذر مردان بزرگى که تاریخ بشر و دنیا را عوض کردهاند، به ثمر نمىرسید .
ازدواج از نظر احادیث
از نظر پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله ازدواج از اهمیت ویژهاى برخودار است چنانکه مىفرماید: «النکاح سنتی و من رغب عن سنتى فلیس منى» . «ازدواج و انتخاب همسر سنت من است و هر کس از سنت من پیروى نکند، از من نیست» .
ازدواج باعث وسعت رزق در زندگانى مىشود و درهاى رحمت و بخشش الهى با ازدواج گشوده مىگردد، چنانکه پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله مىفرماید:
«روزى را به وسیله ازدواج جستجو کنید» (7) .
و در حدیثى دیگر مىفرماید:
«هیچ فایدهاى بعد از اسلام، افضلتر از همسر مسلمان و مهربان صالحه براى انسان نیست که وقتى به او نگاه مىکند، خوشحال مىشود و هر وقت امر مىکند، اطاعت مىکند و در غیبت او مال و ناموسش را حفظ مىکند» (8) .
همچنین رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: «کسى که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده پس باید در نگهدارى نصف دیگر دینش برحذر باشد» (9) .
کسى که دوست دارد خدا را طاهر و مطهر ملاقات کند، باید تزویج کرده او را ملاقات نماید (10) .
امام صادق علیه السلام فرمود: «دو رکعت نماز فرد متاهل برتر از هفتاد رکعت نماز شخص مجرد است» (11) .
«هیچ بنائى در اسلام; که در پیشگاه خدا دوستداشتنىتر از بناى ازدواج باشد، نیست» (12) .
وساطت در ازدواج
بر اساس آیه «تعاونوا على البر و التقوى» ; (13) اسلام دین تعاون و مسؤولیت است و تمام پیروان آن به منزله یک خانواده بزرگ دور هم جمع شده و به نسبت امکانات در برابر یکدیگر مسؤولند . طبق فرموده پیامبر خدا تمام این افراد مانند اعضاى یک پیکر بهم مربوطاند و اتصال آنان به همدیگر از اتصال شعاعهاى خورشیدى به مرکز آن محکمتر است (14) .
بررسى احادیث اسلامى و گفتار ائمه علیهم السلام نشان مىدهد که تمام مردم متمکن در رفع گرفتاریهاى گرفتاران، و از جمله در موضوع ازدواج اشخاص غیر متاهل، باید نقش مؤثرى داشته باشند و این عمل آنان، پاداش فراوانى را در پى خواهد داشت چنانکه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مىفرماید:
«هرکس با مال و تلاشش یک نفر شخص مجرد را متاهل نماید، خداوند کریم در روز قیامتبا نظر رحمتبر وى نگاه مىکند» (15) .
در روایتى دیگر از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله نقل شده است:
«هرکس مقدمات ازدواج دو نفر را فراهم نماید، خداوند او را با حوریان بهشتى تزویج مىفرماید و به هر قدمى که برداشته، و به هر کلمهاى که در این مورد بیان داشته، پاداش یک سال عبادت را براى وى مرحمت مىفرماید» (16) .
همچنین امیرالمؤمنین على علیه السلام فرمودند: «بهترین شفاعتها و واسطگى، آن است که با تلاش خود عامل تزویج دو نفر باشى» (17) .
آثار اخروى ازدواج
علاوه بر آثار دنیوى زناشویى که آرامش روحى و فرزندان صالح شاخصترین آنها مىباشد، از نظر معنوى و آنجهانى نیز این عمل خداپسندانه فوقالعاده مورد توجه مىباشد، ازدواج; انسان را از گناهان بیشتر باز داشته و عامل تقرب در پیشگاه خداوند است . این سنت نبوى پاداش عبادت را دوچندان نموده و خود نیز از بهترین طاعات الهى محسوب مىگردد . چنانکه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مىفرمایند:
«هرکس که دوست دارد عاقبتبخیر بوده و با ایمان کامل و با دلى پاک از دنیا برود، حتما باید متاهل باشد» (18) .
پىنوشت:
1) آیه 8 سوره نبا «و خلقناکم ازواجا» و فاطر، آیه 11 «... جعلکم ازواجا . .» .
2) آیه 11 سوره شورى «... یذرؤوکمفیه ...» .
3) 21 روم «. . لتسکنوا الیها . .» .
4) هن لباس لکم .
5) شورى: 11 .
6) نور: 32 .
7) شیخ طوسى، تهذیب الاحکام، ج7، ص 286، حدیث 3 .
8) شیخ طوسى، تهذیب الاحکام، ج7، ص 287، حدیث 4 .
9) شیخ حر عاملى، وسائل الشیعه، ج20، ابواب مقدمات النکاح، باب 1، ح 12، (30جلدى) .
10) وسائل، ج20، باب 1، ح15 .
11) تهذیب، ج7، ص 286 .
12) شیخ حر عاملى، وسائل الشیعه، ج20، ابواب مقدماتالنکاح، باب 1، ح4 .
13) مائده: 2 .
14) اصول کافى، ج2، ص 166 .
15) همان، باب 12، ح1 .
16) بحارالانوار، ج103، ص 221 - وسائل الشیعه، همان، باب 12، ح5 .
17) روضةالمتقین، ج8، ص 111 - وسائل الشیعه، ج20، ابواب مقدماتالنکاح، باب 12، ح2 .
18) همان، باب 1، ح15 .