Toggle navigation
عنوان مطالب
مجلات
پدیدآورندگان
حوزه تخصصی
ناشران
بررسی تاثیر هوش هیجانی و فراشناخت بر پیشرفت تحصیلی دانش اموزان استان آذربایجان غربی
نویسندگان:
پریسا احمدی پور
رضا بهزاد نقده
رحیم حسن زاده
منبع:
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال اول آذر 1397 شماره 6
کلیدواژهها:
فراشناخت
هوش
خودکارآمدی
پیشرفت تحصیلی
دانش موقعیتی
مدیریت اطلاعات
حوزه های تخصصی:
حوزههای تخصصی
علوم تربیتی
شماره صفحات:
۱۲ - ۲۴
دریافت مقاله
  تعداد دانلود  : 
۳۸۰
آرشیو
آرشیو شماره ها:
۵۸
سال ۱۴۰۲ (۱)
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال ششم فروردین 1402 شماره 58
سال ۱۴۰۱ (۱۲)
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال پنجم اسفند 1401 شماره 57
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال پنجم بهمن 1401 شماره 56
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال پنجم دی 1401 شماره 55
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال پنجم آذر 1401 شماره 54
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال پنجم آبان 1401 شماره 53
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال پنجم مهر 1401 شماره 52
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال پنجم شهریور 1401 شماره 51
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال پنجم مرداد 1401 شماره 50
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال پنجم تیر 1401 شماره 49
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال پنجم خرداد 1401 شماره 48
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال پنجم اردیبهشت 1401 شماره 47
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال پنجم فروردین 1401 شماره 46
سال ۱۴۰۰ (۱۲)
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال چهارم اسفند 1400 شماره 45
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال چهارم بهمن 1400 شماره 44
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال چهارم دی 1400 شماره 43
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال چهارم آذر 1400 شماره 42
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال چهارم آبان 1400 شماره 41
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال چهارم مهر 1400 شماره 40
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال چهارم شهریور 1400 شماره 39
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال چهارم مرداد 1400 شماره 38
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال چهارم تیر 1400 شماره 37
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال چهارم خرداد 1400 شماره 36
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال چهارم اردیبهشت 1400 شماره 35
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال چهارم فروردین 1400 شماره 34
سال ۱۳۹۹ (۱۲)
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال سوم اسفند 1399شماره 33
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال سوم بهمن 1399شماره 32
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال سوم دی 1399شماره 31
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال سوم آذر 1399شماره 30
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال سوم آبان 1399شماره 29
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال سوم مهر 1399شماره 28
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال سوم شهریور 1399شماره 27
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال سوم مرداد 1399شماره 26
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال سوم تیر 1399شماره 25
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال سوم خرداد 1399شماره 24
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال سوم اردیبهشت 1399شماره 23
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال سوم فروردین 1399شماره 22
سال ۱۳۹۸ (۱۲)
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال دوم اسفند1398شماره 21
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال دوم بهمن 1398شماره 20
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال دوم دی 1398شماره 19
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال دوم آذر 1398شماره 18
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال دوم آبان 1398شماره 17
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال دوم مهر 1398شماره 16
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال دوم شهریور 1398شماره 15
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال دوم مرداد 1398شماره 14
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال دوم تیر 1398شماره 13
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال دوم خرداد 1398شماره 12
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال دوم اردیبهشت 1398شماره 11
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال دوم فروردین 1398شماره 10
سال ۱۳۹۷ (۹)
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال اول اسفند 1397 شماره 9
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال اول بهمن 1397 شماره 8
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال اول دی 1397 شماره 7
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال اول آذر 1397 شماره 6
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال اول آبان 1397 شماره 5
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال اول مهر 1397 شماره 4
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال اول شهریور 1397 شماره 3
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال اول مرداد 1397 شماره 2
-
پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال اول تیر 1397 شماره 1
چکیده
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿ ﺮ بررسی تاثیر هوش هیجانی و فراشناخت بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استان آذربایجان غربی ﺑ ﻮد. ﻧﻤﻮﻧ ﻪی ﭘ ﮋوﻫﺶ ک ﻪ ﺑ ﻪ روش ﺗﺼﺎدﻓی ﺧﻮﺷﻪ ای اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدیﺪ، ﺷﺎﻣﻞ 298 داﻧﺶ آﻣﻮز 123 دﺧﺘﺮ و 175 ﭘﺴﺮ ﺳﺎل اول دﺑیﺮﺳﺘﺎن اﺳﺘﺎن آذربایجان غربی ﺑ ﻮد. ﺑﺮای اﻧﺪازهﮔیﺮی ﻣﺘﻐیﺮﻫﺎی ﭘ ﮋوﻫﺶ از ﭘﺮﺳﺸ ﻨﺎﻣﻪ ی آﮔ ﺎﻫی ﻓﺮاﺷ ﻨﺎﺧﺘی ﺷ ﺮاو و دﻧیﺴ ﻮن، ﺧ ﺮده ﻣﻘی ﺎس ﺧﻮدکﺎرآﻣ ﺪی ﭘیﻨﺘ ﺮیﭻ و دیﮔ ﺮوت، و آزﻣ ﻮن ﻫﻮﺷ ی ﭘیﺶ روﻧﺪه ی ریﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺳ ﻨﺠﺶ ﭘیﺸ ﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼ یﻠی ﻧی ﺰ از ﻧﻤ ﺮات آزﻣﻮن ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﭘﺎیﺎن ﺗﺮم درس ریﺎﺿی و ﻓﺎرﺳی اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدیﺪ. ﻧﺘﺎیﺞ ﺣﺎﺻ ﻞ از ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ی ﭘﺎیﺎیی و روایی اﺑﺰارﻫﺎ ﺣﺎکی از ﭘﺎیﺎیی و روایی ﻗﺎﺑ ﻞ ﻗﺒ ﻮل آنﻫ ﺎ ﺑ ﻮد. یﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻠیﻞ رﮔﺮﺳیﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺷیﻮه ﻫﻤﺰﻣﺎن ﻧﺸﺎن داد کﻪ ﻫﻮش ﺑیﺸﺘﺮیﻦ ﺳﻬﻢ را در ﭘیﺶﺑیﻨی ﭘیﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼیﻠی دارد (β =0/51) و ﺑﻌ ﺪ از آن ﺑ ﻪ ﺗﺮﺗی ﺐ ﺧﻮدکﺎرآﻣ ﺪی (β =0/16) و ﻓﺮاﺷ ﻨﺎﺧﺖ (β =0/11) ﻗ ﺮار ﻣ یﮔی ﺮد. ﻫﻤﭽﻨیﻦ، از ﺑیﻦ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﻨﻬﺎ دو ﻣﻮﻟﻔﻪ داﻧﺶ ﻣﻮﻗﻌیﺘی (β =0/19) و راﻫﺒﺮد ﻣ ﺪیﺮیﺖ اﻃﻼﻋ ﺎت (β =0/23) ﺳ ﻬﻢ ﻣﻌﻨ ﺎداری در ﭘ یﺶﺑیﻨ ی ﭘیﺸ ﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼیﻠی دارﻧﺪ. در اداﻣﻪ ی ﻣﻘﺎﻟﻪ یﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﭘیﺸ ﻨﻬﺎدﻫﺎیی در ﺟﻬﺖ اﻓﺰایﺶ ﺧﻮدکﺎرآﻣﺪی ﺗﺤﺼیﻠی داﻧﺶآﻣﻮزان و ﻧی ﺰ ﻣﻮﻟﻔ ﻪ ﻫ ﺎی ﻓﺮاﺷ ﻨﺎﺧﺘی داﻧﺶ ﻣﻮﻗﻌیﺘی و ﻣﺪیﺮیﺖ اﻃﻼﻋﺎت اراﺋﻪ ﺷﺪ.
تبلیغات