یکی از وظایف حرفهای انجمنهای علمی، انتقال ارزشهای مبتنی بر رشتۀ علمی به عنوان اصلیترین وظیفه و همچنین انتقال ارزشهای تاریخی و سنتی جامعه به اعضایشان است. در این مقاله برای پرداختن به وظیفۀ نقش انجمنهای علمی در ارتباط با اخلاق حرفهای علم از تکنیک مصاحبۀ نیمه ساختمند با کنشگران و اعضای انجمنهای علمی استفاده شد. سپس دستاوردهای پژوهش در قالب چند مقولۀ اصلی شامل «تعریف اخلاق حرفهای علم»، «فضای هنجاری علم»، «نقش انجمنهای علمی در ارتقای اخلاق حرفهای علم» و «راهکارهای ارتقای اخلاق حرفهای علم» از رویکرد انجمنی صورتبندی و ارائه شده است. تحلیل یافتهها و برآیند نتایج این پژوهش نشان میدهد به رغم حساسیت بسیار زیاد انجمنهای علمی در ایران نسبت به مسألۀ اخلاق علم فعالیت چندانی در زمینۀ ترویج اخلاق حرفهای علم در میان آنها وجود ندارد. از یک سو موقعیت ساختاری انجمنهای علمی، رهاشدگی و استفاده ابزاری از آنها به همراه کاستیهای ساختار درونی انجمنها و پایین بودن مشارکت انجمنی کارکرد آنها را در زمینۀ اخلاق حرفهای علم تحلیل برده است و از سوی دیگر سیاستهای تسهیلکنندۀ ناراستیهای علمی و سکوت سیاستگذار در برابر رواج این ناراستیها، شکلگیری یک ماراتون سراسری علمسازی به جای علمورزی و در نتیجه رهاشدگی اخلاق حرفهای علم را در پی داشته است. در پایان دو دسته راهکارهای فرایندی و ساختاری برای بهبود وضعیت اخلاق حرفهای علم از رویکرد انجمنی ارائه شده است.